De makers van veel verkeerscampagnes willen jongeren bereiken, de reden waarom ze vaak schokkend zijn. Softe campagnes zouden niet meer doordringen bij de jonge mediagebruiker. Niet iedereen is het hier overigens mee eens. Een harde campagne kan afschrikken en mensen kunnen zich er niet mee identificeren omdat ze ervan overtuigd zijn dat zij niet zo zullen handelen.
Engeland en Australië staan bekend om de meest heftige veiligheidscommercials. Het overzicht:
1. De video van Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) van vorige week liet vijf snelheidsduivels zien die nietsvermoedend uitgenodigd waren op hun eigen begrafenis. Familie en vrienden zaten ook in het complot en het ging er emotioneel aan toe.
DRINK DRIVERS
2. In de meeste veiligheidscampagnes zijn vaak heftige ongelukken te zien. Zo ook in het volgende video van de Franse Sécurité Routière om jonge mensen te waarschuwen voor beschonken rijden.
3. Een wat oudere video uit Ierland. De makers willen duidelijk maken dat een onschuldig biertje in de voetbalkantine ook erge gevolgen kan hebben. Deze commercial is veel in scholen in Engeland vertoont om kinderen ook bewust te maken.
4. Michael Schumacher scheurt met een sportauto over het circuit. Naast hem zit een barkeeper die een cocktail probeert te mixen. Bacardi laat hiermee op een grappige manier zien dat rijden en drinken niet samen gaan.
5. De Engelse THINK! Campagne met de naam ‘#PubLooShocker’ heeft vorig jaar veel mensen bereikt. De video werd op YouTube meer dan tien miljoen keer bekeken. In de video gaan er verschillende mensen naar het toilet. Terwijl ze hun handen staan te wassen, ‘vliegt’ er een persoon door de spiegel heen.
HARDRIJDERS
6. Deze campagne is afkomstig van NZ Transport Agency en is gelanceerd aan het begin van dit jaar. Met deze video willen ze automobilisten erop wijzen dat ook anderen fouten maken in het verkeer. De video was één van de tien winnaars van de Ted-competitie Ads worth Spreading.
7. Het meisje vertelt hoe zij gered had kunnen worden als de bestuurder een paar kilometer langzamer had gereden. Verschillende mensen reageerden verbaasd omdat zij vinden dat het nooit goed te praten valt als er een kind word aangereden.
8. ‘Kinderen zijn speels, houd daar rekening mee’, deze campagne van VVN uit 1986 was de langstlopende commercial ooit in Nederland. De commercial is meer dan 23 jaar op televisie te zien geweest.
9 en 10. Bij de volgende twee video’s is er een reconstructie gemaakt van een auto- en motorongeluk. De politieagent vertelt dat er veel ongelukken voorkomen kunnen worden, al rij je maar vijf kilometer langzamer.
2012 Motorcycle Accident Reconstruction 'TAC TV road safety commercial'
MOTORRIJDERS
11. Weer een THINK! campagne uit Engeland. Hierbij wordt er vanuit het opzicht van een automobilist gekeken. Het wordt pijnlijk duidelijk hoe snel je een motorrijder over het hoofd ziet.
TELEFOONGEBRUIKERS
12. Tegenwoordig worden er ook campagne bedacht om de verkeergebruiker bewust te maken van het gevaar van telefoongebruik tijdens het rijden. De U.S. Department of Transportation lanceerde 3 april een commercial waarin het gevaar van telefoongebruik tijdens het rijden te zien is.
GORDELLOZEN
13. De volgende campagne THINK! uit Engeland laat zien wat er binnen in je lichaam gebeurt als je een botsing krijgt en je geen gordel draagt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!