'Voetbalclubs kunnen veel leren van Twitterende schaatsers'

Sven Kramer maakte deze week per Twitter bekend niet deel te nemen aan de 1500 meter. Het zijn de Olympische Spelen van de sociale media. Hoe begeleidt sponsor TVM de schaatsers daarin? Exclusief interview met Jaap Stalenburg, de man achter Sven en Ireen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De selfiegames worden ze genoemd. En inderdaad: de spelen in Sotsji laten nadrukkelijker dan ooit zien hoe groot de sociale-mediarevolutie eigenlijk is. Met de tweets van Ireen, Koen en Sven behoort de &;wat ging er door je heen vraag&; van Mart Smeets eindelijk tot het verleden. Nieuws wordt per Twitter naar buiten gebracht, zoalsd Sven Kramer deed met zijn aankondiging niet aan de 1500 meter deel te nemen.

TVM heeft afgelopen half jaar veel aandacht besteed aan sociale media in de TVM schaatsploeg. Met drie trainingen en gerichte persoonlijke begeleiding hebben de schaatsers zich Facebook, Twitter en Instagram eigen gemaakt. Svens "selfie" tijdens de huldiging in het Holland Heineken Huis werd meer dan 1.500 keer geretweet en kreeg bijna 250.000 likes. Ireen&;s foto met Koen Verweij kreeg meer dan 700 retweets en 50.000 likes.

Jaap Stalenburg is oud-journalist en communicatieman bij TVM. Hij waakt over het sociale-mediagedrag van de TVM-schaatsers, hoewel hij vooral vindt dat de sporters relatief in vrijheid hun tweets moeten kunnen plaatsen. Staleburg: ‘Het moet vooral niet door de commercie gedicteerd worden. Wij vinden dat sporters het eigenlijk gewoon moeten doen, omdat ze het leuk vinden. We merken dat het publiek deze aanvulling op de enorme nieuwsstroom buitengewoon waardeert. Zeker als het authentiek en spontaan beeld is. Het geeft een mooie inkijkje in het menselijke verhaal rond de Olympische Spelen. Het opent deuren in het Olympisch dorp die tot voor kort gesloten waren. In die zin kun je in Sotchi van een "selfies" revolutie spreken."

De enorme toename van sociale media onder sporters betekent het einde van het traditionele sportinterview. Wat valt er nog te vragen, als iedereen het al kan lezen?

‘Eens. De sportjournalistiek zal moeten gaan accepteren dat sporters er steeds meer voor zullen kiezen om rechtstreeks hun nieuws met de fans te delen. Met één druk op de knop heeft bijvoorbeeld Sven Kramer zijn nieuws bij honderdduizenden geïnteresseerden. De tijd van de "wat ging er door je heen"-journalistiek is voorbij. Het zal gaan draaien om de primeurs en de spraakmakende achtergrondverhalen. De sportjournalistiek zal ingrijpend moeten mee veranderen. Zo hebben we ook veel geïnvesteerd in contentsharing. We hebben continu een cameraploeg bij de schaatsers en leveren beelden aan commerciële en publieke omroepen. Van Omroep Brabant tot NBC.’

De vlucht van sociale media is een zegen voor sponsors met lef?

‘Het zal gaan draaien om authenticiteit. Geloofwaardigheid. Voor sporters die vooral met commerciële boodschappen bezig zijn op Social Media is er voor de volgers de democratische "unfollow" knop. Dat is de harde wet op de Social Media. Twitter is niets voor bange mensen.’

Kun je sporters vrij laten op sociale media?

‘Je moet ze op afstand en niet dwingend begeleiden. Wij laten ze behoorlijk vrij en zien dat er om in schaatstermen te spreken nog niemand uit de bocht gegleden is. We hebben sportmarketing strateeg Gijsbregt Brouwer ingehuurd om ons hier in te adviseren.  Het draait om vertrouwen geven, bijsturen en een beroep doen op het gezonde verstand. Geen verstikkende regeltjes. Als je vertrouwen geeft dan krijg je het terug. Topsporters met hersens realiseren zich dat hun imago hun kapitaal is."

Sven Kramer twittert desondanks bedankt man, een verwijzing naar de P&G-campagne waarin hij acteert. Verstandig van Kramer? 

‘Daar geldt de harde Twitter-wet: bij te veel commercie is de volger weg. Dat weet Sven en dus zullen de commerciële Tweets nooit de overhand krijgen. De teamsporters en vooral de voetbalclubs kunnen veel van de Twitterende schaatsers leren. Het maakt de band met fans en media rechtstreeks en het is goed voor je imago. Ik vind dat bij de betaalde voetbalclubs nog te veel een angsthazencultuur heerst als het om rechtstreekse communicatie gaat. Ik heb één ding bij de TVM schaatsploeg wel geleerd: als je vertrouwen geeft dan krijg je het van topsporters dubbel en dwars terug.’

In cijfers:

Sven Kramer

Twittergroei (): 103.000 - 128.000
Facebookgroei: 44.000 - 102.000
Instagram: 11.000 - 21.000

Ireen Wüst
Twittergroei (): 42.000 - 63.000
Facebookgroei: 4.538 - 15.500
Instagram: 3.450 - 10.000

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie