Premium

‘Ontwrichtend’ platform Ledo brengt creatieven en muzikanten samen

Gesprek met Sarah Hildering en Eelko van Kooten over hun nieuwe online platform voor samenwerking van dat contentmakers en muzikanten.

Sarah Hildering & Eelko van Kooten
Foto: Jos Kottmann.

Het zijn niet de minsten die het nieuwe platform Ledo lanceren. De uitgesproken Sarah Hildering, een voorvechtster voor meer diversiteit in de muziekindustrie, en Eelko van Kooten, de oprichter van Spinnin’ Records, willen met hun nieuwe initiatief de sector ‘ontwrichten’ en artiesten en makers van content en reclame op sociale media bij elkaar brengen.

‘Ik ben bewust van de pijnpunten bij muziekmakers met betrekking tot het beheren van hun muziek, hun royalty-inkomsten en het succesvol promoten van hun muziek’, zegt Eelko van Kooten.Ik wilde iets introduceren dat een oplossing zou bieden aan onafhankelijke artiesten van vandaag. Om de creatieve controle terug te geven aan degenen die de muziek maken en de werelden van muziekmakers en contentmakers met elkaar verbinden.’

Alles gecleared

Met Ledo moet het mes aan twee kanten snijden. Artiesten kunnen hun muziek op het platform plaatsen zonder rechten af te dragen of aan beperkende bepalingen gebonden te zijn. Degene die bepaalde muziek zoekt voor een productie op sociale media of voor een commercial kan zoeken in de bibliotheek met tracks en er een uitkiezen.

Beide partijen blij; de muziekmaker krijgt een veel groter publiek voor zijn track, de contentmaker heeft muziek voor bij zijn productie en hoeft zich geen zorgen te maken over copyright of master-rechten. Ledo garandeert in ieder geval dat dit allemaal is ‘gecleared’. 

(tekst loopt door onder video)

Explainer-video van Ledo

Verdienmodel

Het is uiteraard geen volledige filantropie. Ledo krijgt ofwel 5 procent van de stream-inkomsten of een vast bedrag van 5 euro per track. Eelko van Kooten: ‘Het verdienmodel is transparant en duidelijk. De keuze is aan de artiest of hij gaat voor een eenmalige betaling of revenue-share. Voor de influencers en merken is het platform gratis te gebruiken.’

Het is een behoorlijke markt, is uit de woorden van Sarah Hildering, medeoprichter en ceo van Ledo, op te maken. De streaming economie is goed voor 12 miljard dollar en bijna een derde van alle muziek zelf uitgebracht door artiesten, rekent ze voort. ‘Terwijl 150 miljoen content creators niet op de juiste manier geld verdienen met hun socials, waar muziek het kloppende hart van is.’

Dat gaan zij via Ledo wel doen?

Hildering: ‘Ja, we bieden ze een extra manier om inkomsten te genereren via hun social kanaal, en zorgen dat ze veel kosten kunnen besparen. Bovendien voorkomen ze gedoe met copyright. We zien dat veel content-makers nu nog werken met muziek die ze niet mogen gebruiken. Ze lopen dan het risico dat hun content wordt neergehaald op social media -platforms. Willen ze het wel netjes willen doen, dan moeten ze voor muziek betalen aan sync libraries, die vaak werken met stockmuziek wat ook lang niet altijd de originele muziek van artiesten is. Daar hebben ze bij ons geen last van. We bieden hen een leuke trigger die hen kan helpen om van een track een hit te maken. Dat succes kunnen ze de dan claimen.’

Hoe hard is die garantie dat ze gevrijwaard blijven van auteursrechtenclaims? Er is weinig zo diffuus als copyright-discussies over de herkomst van muziek.

Hildering: ‘De muziek is gecleared door de artiest zelf, eventueel ook namens de publisher, mochten ze die hebben. Daarnaast leveren wij een soort ‘sanity check’ of de muziek echt van mensen is en geen problemen kan opleveren. Maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid volledig bij de artiest. Maar goed, er kan altijd wat tussendoor glippen.’

En dan?

Hildering: ‘Zodra wij dat merken halen we die content er meteen vanaf, dit gebeurt bij alle distributeurs. Het is simpelweg een probleem waar we mee te maken hebben omdat er op dit moment nog niet echt een breed gebruikt automatisch systeem is dat een sanity-check doet op auteursrechtenclaims voor distributie.’

Naast de rechten speelt ook de kwaliteit van de aangeboden muziek een rol. Hoe waarborgen jullie die?

Van Kooten: ‘Als een artiest een gebruikersprofiel aanmaakt moet hij of zij een Spotify-artiestenprofiel invoeren. Daarmee krijg je automatisch een selectie van artiesten met professionaliteit, bij de een wat meer dan bij de ander uiteraard. We beoordelen de muziek zelf niet, dan wordt het een afweging van smaak. Die willen we niet maken, want we willen juist alle artiesten en muziekstijlen de kans geven.’ 

Hoe groot is het bestand aan muziek bij de start? En hoe snel moet dit groeien?

Van Kooten: ‘We verwachten dat er snel een paar duizend gebruikers op het platform zullen zitten. De ambitie is om dit voorspoedig internationaal te laten groeien naar flinke aantallen artiesten, muziek en content-creators.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie