De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt zich zorgen over de gevolgen van de voorgenomen overname van RTL Nederland (RTL) door DPG Media (DPG). Dat meldt de 'waakhond op zijn site. Het vindt nader onderzoek nodig.
Op basis van marktonderzoek vreest ACM dat de overname de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten negatief kan beïnvloeden. Ook zou de fusie-organisatie een te dominante positie op de adverteerdersmarkt kunnen krijgen.
Erik Roddenhof, ceo van DPG Media, laat weten de uitkomsten 'rustig en vol vertrouwen' af te wachten Ook RTL Group stelt in een statement dat het er alle vertrouwen in heeft dat de verkoop van RTL Nederland aan DPG wordt goedgekeurd in 2024 zijn beslag krijgt.
De partijen zullen de overname ook doorzetten en een vergunning aanvragen. ACM zal diepgaand onderzoek doen naar de gevolgen van deze overname, waarbij de zorgpunten ook aan bod komen. Bij dit onderzoek zal ook het Commissariaat voor de Media een rol spelen.
De ACM neemt daarna binnen 13 weken een beslissing of de overname wel of niet door mag gaan. Deze termijn kan worden verlengd als de ACM meer informatie nodig heeft en de behandeling opschort tot ontvangst daarvan.
Nieuwsaanbod
Het extra onderzoek dat ACM nodig acht na zijn eerste bevindingen in het marktonderzoek concentreert zich voor een belangrijk deel op het nieuwsaanbod. DPG verkrijgt door de overname van RTL een nog sterkere positie als aanbieder van betaald en onbetaald algemeen nieuws, zowel online als offline.
De overname kan DPG daardoor mogelijk in staat stellen om de kwaliteit en toegankelijkheid van algemene nieuwsdiensten te verlagen. Bijvoorbeeld door nieuwsartikelen over meerdere kanalen te verspreiden in plaats van apart te creëren, of door de omvang van onbetaald nieuws te beperken.
Als dat het geval is, kan dat leiden tot een vermindering van de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.
Dominantie op advertentiemarkt
Bovendien kan DPG mogelijk dankzij haar sterkere positie een breder advertentiepakket gunstig aanbieden aan adverteerders, mede door de grote hoeveelheid gegevens die zij heeft over haar gebruikers. Het is de vraag of andere mediabedrijven na de overname nog voldoende kunnen concurreren om deze advertentie-inkomsten.
Ook kan de overname van RTL de onderhandelingspositie van DPG tegenover persbureau ANP verder versterken. DPG is daardoor mogelijk in staat om lagere ANP-tarieven te bedingen, invloed uit te oefenen op de nieuwskeuze van het ANP of te stoppen met het afnemen van ANP-diensten.
Tot slot kan de overname nadelige invloed hebben op de arbeidsvoorwaarden van journalisten, doordat DPG na de overname van RTL mogelijk inkoopmacht verwerft of versterkt. De ACM wil meer onderzoek doen naar de gevolgen van de overname voor de positie van zowel journalisten in vaste dienst als freelancers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!