Sticker je slim

Steeds meer producten komen op de markt om via stickers de werkelijkheid aan de cloud te verbinden. Het is een manier om te wennen aan de menging van fysiek en digitaal.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er is een explosie aan slimme stickers. introduceerde een paar weken zijn versie, in lijn met de stijl van iBeacons die ze eerder in de markt zette. Ze hebben er meteen een label opgeplakt als nieuwe categorie: nearables, je las er al eerder over op Adformatie. Uiteraard gaat de introductie vergezeld met een fancy filmpje.

 

De was er al eerder met veel aandacht als Kickstarter-project gekregen. En als je even rondzoekt heb je er nog meer. belooft ook hetzelfde, en is interessant door de uitwerking van de software.

Het is een teken hoe we op zoek zijn de geneugten van onze digital ook op onze fysieke wereld te gebruiken. We spreken al jaren over het internet of things, de discussie is veel gegaan over standaarden en grote fabrikanten die connected products zouden gaan maken (en ze komen er ook echt), de grap van deze stickertrend is dat het een veel meer bottom-up benadering is. Mensen kunnen zelf beslissen welke producten zinvol zijn om slim te maken. En zeker omdat de meeste stickers best nog wel duur zijn, is het ook een afweging van waarde.

Het is dus een goede ontwikkeling. Maar het zal de grotere trend naar verbonden omgevingen en connected massaproducten niet doen afnemen. Als het een gewoonte wordt en er zinvolle gebruik ontstaat is zullen de huidige stickers te duur zijn om aan de behoefte te voldoen.

Daarbij zal ook snel blijken dat het zinvol stickeren heel erg samenhangt met de dienst die er aan vast zit. De slimheid is niet alleen het verbinden, maar het slim verbinden. Het bedenken welke toepassingen met welk gedrag, reagerend op context.

Het interessante daarbij is dat er een nieuwe rol ontstaat voor het internet en voor de mobiel. Het nieuwe internet wordt veel functioneler. De functies stapelen: Van communicatie, naar informatie, naar sociaal, naar dagelijks leven. Daar komen we nu.

De mobiel zal ook een tweede leven ingaan. Steeds meer als hub tussen de wearables, tussen de gestickerde wereld en de cloud. Uiteindelijk is het een batterij met een internet access-point, en een scherm voor de dingen die dat nodig hebben.

De vraag is overigens wel hoe lang de mobiele telefoon dominant blijft als access point. Samsung introduceerde haar nieuwe smartwatch die zelfstandig online kan gaan. Het wordt interessant te zien of - net als bij de apps - de functies van mobiel internet uit elkaar worden getrokken in aparte devices, met een verbindende factor; de cloud als serviceprovider.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie