Samsung nu ook in gevecht om de thuis cloud media

Samsung neemt SmartThings over, een Kickstarter project voor een smart home platform. Het is een nieuwe stap in de strijd om het slimme huis als medium naar de klant.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op mijn bureau liggen drie hubs voor verschillende connected products. Eentje voor de , eentje voor de en eentje voor de . En dat zijn er nog maar een paar. Het is een teken van de huidige status van het verbonden huis of smart home; het zijn nog silo&;s. 

Nu is de Little Printer gebouwd op het platform van , de spin-off van het beroemde designbureau uit Londen, BERG. Het past bij de battle of the smart home. Vrijdag was daar een nieuwe stap: . Dit van origine Kickstarter-project doet in principe hetzelfde: een netwerkoplossing voor al je slim verbonden dingen in je huis.

Apple kondigde al eerder aan als onderdeel van het nieuwe iOS8 dat in september uitgerold zal worden via de nieuwe iPhone. Een logische actie, de eerste generatie slimme dingen zijn vooral een op een relaties tussen product en app. De waarde zit echter niet in de &;afstandbedienings-apps&; die het nu zijn, maar zijn de combinaties tussen producten in je omgeving, gekoppeld aan de kennis over de mensen. 
Google legde bij de laatste I/O conferentie de nadruk sterk op wearables via , maar plaatst dat ook als verbindende schakel. 

Samsung en SmartThings benadrukken het belang van het open platform voor third party developers. Een tussen Apple en Google over de verhouding tussen cloud en devices (Apple smart device, Google smart cloud; kort gezegd) zal alleen maar interessanter worden om te volgen. Er zijn dingen die worden gekoppeld via een cloud waardoor ze slim worden. De verbindende factor is vaak nog je telefoon, en straks je wearable. 

Hoe Samsung hierin via SmartThings een positie neemt moeten we afwachten, maar het is logisch te verwachten dat alle partijen open zullen zijn voor het verbinden van alle producten van aanbieders, maar de lock-in wordt gedaan in de data die er uit voortvloeit. Want de grootste bron van data is het gebruik van alle nieuwe verbonden producten. Het is de volgende stap van het internet of things; het solid internet. Digitaal waardes met ankers in de echte wereld. Er ontstaat een digitale laag die alles wat we gebruiken tot media maakt. De volgende Facebook is de speler die dat goed bij elkaar brengt, op en wijze waarin de consument meer sturing over de inzet van de data krijgt. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie