Premium

Ondertussen bij... Off the Record: ‘De combinatie van data en creatie is heilig’

Digitaal bureau Off The Record werd onlangs opgenomen in de Ace-familie. Wie zijn de Amsterdammers? En wat is hun ambitie?

Bas Prass: 'De datawereld kan wel wat andersdenkenden gebruiken.'

Data & growth agency Off the Record werd onlangs overgenomen door AceVolgens Ace-ceo Rogier IJzermans is het bureau een 'absolute voorloper op het gebied van data- en growthmarketing in Nederland' en 'een van de weinige bureaus die echt geïnteresseerd is in de koppeling van data met creatie.' Tijd voor een gesprek met oprichter Bas Prass. 'We willen de go-to partij zijn binnen Europa op het gebied van business growth en product-innovatie, zowel voor grote merken als scale-ups die marktleider willen worden.'

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Wat doet Off the Record?

'We omschrijven onszelf als data en growth bureau en geloven heilig in de combinatie van data en creatie. We werken voor twee type klanten: enerzijds start-ups en scale-ups en anderzijds de corporates. De eerste twee helpen we vooral met groeien, bij het tweede soort klant zijn we vooral bezig met van binnenuit innoveren. De leidraad is dat we alles doen aan de hand van data.'

Wie zijn jullie klanten?

'Aan de ene kant werken we met grote partijen als Nestlé en Philips, waar we op basis van data en insights bezig zijn met productinnovatie. Dus van het idee, tot de product-market fit, tot het moment dat het product daadwerkelijk in de schappen ligt. Daarnaast werken we ook voor snelgroeiende scale-ups als Storytel, Ace&Tate en Felyx, die we helpen met het realiseren van groei: meer bekendheid, meer gebruikers, meer omzet, verkenning op internationale expansie, noem maar op.

Bij Felyx zijn we het afgelopen jaar bezig geweest met het testen van hun propositie op verschillende gebruikersgroepen: hoe zorgen we ervoor dat mensen zo snel mogelijk hun eerste rit maken. Wat kan er verbeterd worden in de customer- en product experience, zodat gebruikers nog een rit willen maken. Wat is het optimale tipping-point, waardoor er loyalere gebruikersgroepen ontstaan. Dat soort dingen. We werken hierbij altijd nauw samen met de teams van onze opdrachtgever, en vaak ook met creatieve bureaus. Die combinatie van merk, business, data en performance is de sleutel voor succes.’

Jullie hebben je onlangs aangesloten bij Ace. Delen zij jullie visie?

'Jazeker. Ik praat al jaren met Rogier (IJzermans, ceo Ace, red.) over het beter organiseren van merk en performance. Toen hij twee jaar geleden begon met het bouwen van Ace, hebben we elkaar altijd op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. En sinds een half jaar werden onze gesprekken om samen te gaan werken concreet. Door ons aan te sluiten bij Ace hebben we in één keer de schaal te pakken die nodig is om versneld door te kunnen groeien. Binnen Ace is momenteel vooral expertise aanwezig op het gebied van merk, marketing en digital. Wij voegen daar data en performance aan toe. Dat creëert de cocktail waar Rogier met Ace naar op zoek is, en geeft ons de gewenste slagkracht in de breedte. Ook stelt het ons in staat om het beste talent uit de markt aan te trekken en voorop te blijven lopen.'

Gaat er veel veranderen?

'Qua organisatie verandert er weinig, maar mentaal verandert er wel veel. We kunnen en moeten nu groter gaan denken. We verwachten dat we de komende jaren flink gaan groeien, dus wordt het belangrijk om onze eigen cultuur te behouden. Wat fijn is: bureaus bij Ace blijven allemaal werken vanuit hun eigen naam. We hebben dus nu allemaal leuke broers en zussen die ons kunnen helpen, terwijl we onze eigen kracht kunnen behouden.'

Welke ontwikkelingen zien jullie in de markt?

'We zien dat merken steeds meer differentiëren op hun producten en diensten. Het gaat om het toevoegen van waarde voor klanten. Organisaties worden transparanter en dat kan door de kern van je merk tot leven te laten komen in alles wat je doet, te beginnen bij je productaanbod. Communicatie dient dan als vliegwiel om deze relevante producten onder de aandacht te brengen. Dat is waar data en creatie dicht bij elkaar komen, en daar valt voor veel organisaties nog veel te winnen.

We zien daarnaast de afgelopen jaren een enorme groei in innovatietrajecten bij grotere organisaties. Snelgroeiende scale-ups creëren en disrupten markten, omdat ze zich sneller kunnen bewegen dan de vaak wat loggere corporates. De corporates hebben behoefte aan meer innovatie snelheid, de scale-ups juist aan meer schaal en een meer volwassen infrastructuur. Beiden groeien naar elkaar toe, wat uiteindelijk extra waarde gaat creëren voor de klant. Mits het oprecht gebeurt.'

Wat is jullie ambitie?

'We zijn denk ik een van de weinige partijen die doen wat wij doen. Onze ambitie is dan ook groot: we willen de go-to partij zijn binnen Europa op het gebied van business growth en product-innovatie, zowel voor grote merken als scale-ups die marktleider willen worden. De helft van onze klanten zit al in het buitenland, dus we zijn al goed op weg. 

Daarnaast willen we onze eigen opleiding in de markt gaan zetten, om zodoende meer talent in onze industrie te gaan ontwikkelen. De datawereld kan wel wat andersdenkenden gebruiken en wij voelen ons hiertoe geroepen. Verder willen we uitbreiden qua team en schaal. We zijn nu met zijn tienen en willen voor het einde van dit jaar verdubbelen. We mogen dus flink aan de bak.'

Waar komt jullie naam eigenlijk vandaan?

'De naam is ooit ontstaan toen ik nog veel freelance-werk deed voor Off The Record. Destijds vroegen klanten steevast of we dingen geheim konden houden. Toen heb ik besloten het bedrijf Off The Record te noemen: verwijzend naar het feit dat alles wat we doen vertrouwelijk is - en dat is inmiddels ook onze reputatie geworden.'

Ondertussen bij...

Adformaties rubriek 'Ondertussen bij...' - waarin (digitale) bureaus in de schijnwerpers worden gezet, wordt nieuw leven ingeblazen. Verve beet onlangs het spits af.

Lees ook:

Ace neemt data en growth-agency Off The Record over
Ondertussen bij... Verve, het nieuwe Vruchtvlees

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie