Hoe een ‘sticky story’ helpt om te veranderen

Dan Heath, auteur van de bestseller ‘De plakfactor’ was voor het eerst in acht jaar in Nederland. Hij hield een vlammende lezing, over de ‘curse of knowledge’ en hoe je met een ‘sticky story’ de gewenste verandering erdoor kunt krijgen. Marjolein te Kolsté was erbij.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik zat in die zaal en dacht: ‘Wat is dat toch grappig. Je hebt het met de ondertitel ‘Waarom sommige ideeën aanslaan en andere niet’ gelezen en kent alle ins en outs. Tóch is het heel verrassend en inspirerend om zo’n man het verhaal dan nog een keer te horen doen.’ Live communicatie gaat toch boven alles.

Dit stuk is gebonden aan een maximum aantal woorden en ik heb tien pagina’s aantekeningen, dus dat gaat niet lukken... Daarom twee onderwerpen eruit gepikt. Het eerste: hoe kun je een verandering erdoor krijgen met behulp van een ‘sticky story’, een verhaal dat beklijft?

Dan Heath: ‘Een manager inkoop van een grote multinational wilde centrale inkoop bevorderen, maar daar was nogal wat weerstand tegen. Iedere afdelingsmanager vindt het leuk om zijn eigen spullen in te kopen. Dus gaf de inkoopmanager aan een stagiair de opdracht om op van alle productieafdelingen een paar handschoenen op te halen en ze te labelen met de prijs waarvoor die afdelingsmanager ze gekocht had. De manager inkoop legde de berg met honderden handschoenen vlak voordat de directievergadering begon, midden op de vergadertafel. De mannen kwamen binnen en keken verbaasd naar de enorme berg. De prijskaartjes aan de handschoenen verschilden enorm: van $ 0,69 per paar uit de fabriek van Colorado tot $ 2,21 voor een identiek paar uit de fabriek van Kansas! Ze vroegen hem hoe dit kon. Ach en ja de rest van het verhaal was simpel. In no time vertrok de manager inkoop met een mandaat om de zaak te gaan regelen.’ Creatief. Simpel. Snel. Allemaal door het levendige karakter van de illustratie en van het verhaal. Dan Heath vermaakt je met vele van dit soort verhalen. Nou ja ‘vermaken’, serious business eigenlijk.

Serious business is ook de ‘curse of knowledge’ (de Vloek van Kennis klinkt toch wat oubolliger, vind ik). Hoe lastig het is als je meer weet dan je doelgroep. Een dokter studeert tien jaar op de oplossing voor een bepaald probleem. Managers in het bedrijfsleven delibereren maanden over de oplossing van iets. Maar dan wordt het moeilijk: het moet overgebracht worden aan mensen die er meestal niets van weten. Herken je jezelf in een voorbereidingsgesprek voor een interview met je ceo? Hij/zij schiet alsmaar de details in terwijl jij wanhopig probeert om hem/haar te sturen in een kort en begrijpelijk verhaal? Je ceo weet dingen die anderen niet weten. Hij/zij kan zich niet herinneren hoe het is om die dingen niet te weten. De Vloek van Kennis. Dus als je uiteindelijk anderen deelgenoot maakt van je verhaal, ben je geneigd te communiceren alsof je publiek jou is. En dat is een serieuze bedreiging van een ‘sticky story’. (foto: Marjolein te Kolsté)

Meer proeven? Klik : Dan Heath over Sticky Presentations.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie