'Our world'-klimaatcampagne is een lust voor het oog

Het verhaal achter de Nederlandse NGO Justdiggit is de voedingsbodem voor nieuwe ambassadeurs. Maakt deze interactieve docu zijn doel waar?

Let's cool down the planet, together

Volgens Justdiggit is de oplossing tegen klimaatopwarming net zo simpel als haalbaar: zet de natuur in zijn kracht en herplant vegetatie. Hiermee kan de opwarming van de aarde tot wel 37% worden beperkt. De non-profit organisatie focust zich bewust op Afrika waar de winst kan worden verdubbeld: zowel het klimaat als de lokale bevolking gaat er sterk op vooruit.

Zien is geloven

Ideeën zijn goed, cijfers beter, maar het beste is het resultaat aanschouwen met je eigen ogen. Creative director Jort Boot is al jarenlang verbonden aan de organisatie. Na zijn rondreis langs de projecten transformeerde hij pas écht tot een levenslange ambassadeur. Dit was dan ook de kiem van deze immersive interactieve documentaire.

First Person Game

De droneshots met vloeiende transities (door Wolfstreet en regisseur Claudiu Voicu) zijn een lust voor het oog. Het first-person-perspectief sluit perfect aan bij de interactieve 360-videocontent, De intro shots zijn naast een visuele break in de site, ook slim ingezet als PR materiaal wat de (productionele) waarde ervan vergroot. Een kleine kritische noot is dat ze soms letterlijk te ver doordraaien in het verloop van de site. 

De transitie van opwaaiend stof is mooi gevonden. Het past perfect binnen de visual identity en snijdt direct ook de uitdaging aan waartegen Justdiggit strijdt.

Wegwijs door de wereld

Alhoewel je op drie verschillende manieren door de site heen kunt navigeren, voelde ik me toch soms verloren. De meest logische vorm (een routekaart, zichtbaar bij iedere intro video) blijkt niet interactief. De Afrikaanse voice-over helpt je over deze hobbel. Zij geeft niet alleen praktische context maar draagt vooral bij aan het onderdompelen in de wereld van Justdiggit. 

De campagnesite op mobiel maakt slim gebruik van je gyroscoop, zodat je al draaiend de site kunt verkennen. De experience is daarnaast ook te bekijken in VR-mode. Dit middel wordt volgens Boot dan ook ingezet bij beurzen en partners van Justdiggit.

Zaaien en oogsten

Ruim een decennium geleden schoten dit soort campagnesites als paddenstoelen uit de grond. Met de extreem lage click out rates op social media zijn ze inmiddels net zo spaarzaam als fata morgana’s in de woestijn. Alleen daarom al verdient deze campagne alle eer en aandacht. De oogst tot nu toe (FWA en Awwwards Site of the Day) zal waarschijnlijk alleen maar groeien. 

Toch rijst bij mij dezelfde vraag als bij Persepolis van MediaMonks (dé campagne-site van 2022): hoeveel content is genoeg? 

Is het realistisch te denken dat je doelgroep meer dan tien minuten blijft hangen (voor het complete verhaal)? De balans tussen de ‘main story’ en verdiepende content zit hier beter in elkaar. De 3,5 minuut mobile engagement (desktop ruim 5) is een bewijs dat het verhaal ver boven gemiddeld pakkend is. Toch voelde ik hier de gemiste kans om de kijker eerder (en prominenter) te activeren om zelf in actie te komen.

De campagne is inmiddels opgepikt in 158 landen en bereikt zonder PR nog steeds 800 bezoekers per dag. De ideale balans tussen productie en PR verschilt per project en doel. Maar toch ben ik ook hier erg nieuwsgierig naar de maximale potentie als er werd ingezet op meer kruisbestuiving met andere (social) media.

Enzo Greco is freelance digital storyteller.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie