Bundeling van krachten moet jongeren aan het lezen krijgen

CAMPAGNEPRAAT | De campagne 'Readification' heeft een budgetuitdaging, dus moet er worden ingezet op creativiteit. En dat lijkt gelukt.

Adverteerder  NBD Biblion en Ubisoft
Bureau            2Basics / The Invaders
Campagne      Readification


WAB: Ik hou ervan, mejuffrouw Krouwel: marktpartijen die verrassende coalities vormen. Als het gemeenschappelijk doel scherp is, kan het tot bijzondere combinaties leiden. Ontlezing is zo’n dossier dat blijkbaar verbindt. Niemand wil dat. Ook gamingpartijen zoals Ubisoft, bekend van spellen als Assassin’s Crews en Just Dance, willen de wereld best een beetje helpen. Het CPNB en stichting NBD Biblion zullen juichen met zo’n partner. Wat vind jij? Is dit een logisch partnership?

MK: Ik mocht deze case vorig jaar bij de SponsorRingen jureren; de grote en terechte winnaar binnen de categorie ‘Innovatie’. Ik kende Ubisoft niet; de gamingwereld kent nog veel mysteriën voor mij, bleek toen al. Maar ik was, en ben nu weer, onder de indruk van dit partnership. Dus op logica zeg ik ja. Halen ze eruit wat erin zit, denk jij?

WAB: Het project ‘Readification’ is inderdaad in 2021 eerder gedaan. De lessen zijn geleerd en hopelijk kan nu het project op grotere hoogte worden gespeeld. De eerste pilot wist 75.000 downloads te bewerkstelligen. Mooi aantal, maar er zijn 2,1 miljoen 15 tot 25-jarigen. Dus potentie zat, zou je zeggen. Zeker als je weet dat vier op de tien jongeren door de verhalen echt gestimuleerd wordt meer te gaan lezen.

MK: Potentie zeker. Is dit dan toch weer de aloude budgetuitdaging denk je? Of kan dit ook met slimme, efficiënte bewerking van deze specifieke doelgroep in games?

WAB: Er speelt zeker rond het dossier lezen en boeken een budgetuitdaging. Er zijn (te) veel organisaties hierbij betrokken. Voor mij is er maar één en dat is het CPNB. Een hele sterke en ambitieuze club mensen die echt impact kunnen en willen maken. Helaas wel met chronisch te weinig budget. Het enige voordeel hiervan is dat ze creatief moeten zijn. Maar eigenlijk is het van de gekke dat dit megabelangrijke doel niet voldoende subsidie krijgt. Ook dit gamingpartnership zou veel meer effect hebben als er meer distributie aan vastzat. Dus bij dezen wil ik een oproep doen: meer focus op lezen en boeken! Volgens mij is dat de basis van een nieuwe generatie. Weet jij nog wat jou ooit aanzette tot lezen?

MK: Nou, dat is lang geleden. Maar back in the days waren boeken natuurlijk nog een fysiek ding. En ging je naar de bieb, en waren het steevast sint- en kerstcadeaus. Ik snap wel dat games tegenwoordig de manier zijn om jongeren te bereiken en verleiden. Het gaat misschien niet eens om letterlijk lezen, maar wel om je te verdiepen in verhalen en een andere wereld. Gamen is daar ook een variant op. Dus dit is een spot-on combinatie. En ik ben het met je eens dat er meer geld voor zou moeten zijn. Alhoewel ik zou denken dat een fabrikant van games ook wel goed in de euro’s zit. Maar dat terzijde, sponsorships worden toch anders gefinancierd dan communicatie-uitingen die direct gelieerd zijn aan de business. Terecht of niet, dat is wel wat het (nog altijd) is.

WAB: Terug naar campagne! We kunnen het wel over het initiatief en budget hebben, maar wat vinden we van de gekozen aanpak? Bijvoorbeeld de schrijverskeuzes? De verweving met het spel?

MK: Oh jee, dan moet ik opbiechten dat ik geen gamer ben en ook geen gamers ken. Dus over de verwerking van elementen van de game in het verhaal kan ik alleen maar zeggen ‘goed gedaan’, maar ik ben geen expert. En ik kan dus ook niet op basis van ervaring zeggen of dat dan werkt en of een hardcore gamer dat aantrekkelijk of juist irritant vindt. De reclame-uitingen vind ik prachtig. Die doen niet onder voor een filmposter voor de aankondiging van een blockbuster. Goed gekozen beeld, mysterieus, pakkende muziek. Dat trekt zeker de aandacht.

WAB: De door auteurs (Abdelkader Benali en Roderick Leeuwenhart, Manon Uphoff, Marion Pauw, Marcel van Driel en Rima Orie) geschreven verhalen worden versterkt met beelden, video’s en geluiden uit de game Assassins Creed. Dus ja, er is een koppeling, maar geen echte verwerking in de game. Dat zou pas echt next level zijn. Maar met huidige budgetten is een ‘softe’ koppeling het hoogst haalbare.

MK: Eens. Maar deze innovatieve aanpak, het creatieve idee en het belangrijke, maatschappelijke doel verdienen toch echt meer. We wensen de wereld, die opnieuw een klein beetje ontwricht en in de war is, tenslotte een goed belezen generatie toe die ons landje straks in goede banen gaat leiden. Ik hoop dus dat er veel boeken, met of zonder game, onder de kerstboom liggen. En met die gedachte gaan ook wij op naar de feestdagen en zeg ik: ‘Let the Christmas Games Begin’, meneer Bol!

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de Readification-campagne.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie