Voice als interface is zeker niet nieuw. Het is de oudste interface ter wereld, zeg maar sinds de mens begon te spreken zo’n 80 duizend jaar geleden. Het is ook al jaren een fantasie in science fiction films: van 2001: A Space Oddesey tot het recente Her. Maar de technologie om van scherm naar voice te gaan, is pas nu volwassen aan het worden. De door AI aangestuurde chatbots van vandaag worden steeds beter in het begrijpen van hoe we spreken en antwoorden.
De tech-giganten voeren inmiddels een stevige strijd op dit gebied. Apple met Siri, Google met Home en Amazon met Echo. Vorig jaar lanceerde de ‘vader’ van Siri, Dag Kittlaus, op SXSW zijn Viv. Revolutionair en inmiddels overgenomen door Samsung. Toch zijn de ‘voice-first’ devices van Amazon en Google verder en het dichtstbij een ‘voice-only interface. Ieder antwoord van Siri staat immers nog op een scherm.
Enorme groei
De voorspellingen zijn dat er in 2017 24,5 miljoen voice-first devices worden verkocht, waardoor het totaal aantal devices in omloop op 33 miljoen komt. En volgens Gartner zal in 2018 maar liefst 30% van onze interacties met apparaten wordt aangestuurd door voice.
Die groei komt enerzijds doordat er meer devices komen (internet of things) en anderzijds omdat de technology door machine learning snel steeds beter wordt. De commando’s die we nu geven aan bv Siri klinken nog vaak als Google zoekopdrachten en hangen sterk aan keywords, maar de A.I. wordt steeds slimmer en anticipeert steeds beter op hetgeen je nodig hebt. Shoppen, zoeken, betalen, alles kun je straks eenvoudig doen via je stem.
Affective computing
Bedrijven als Beyond Verbal & Affectiva bieden systemen om emotie vanuit stem te analyseren, zgn affective computing. Ook Alexa werkt hier aan. Het is dus mogelijk om ook op je emoties te reageren, en zo een personal assistant een empatisch vermogen te geven.
Bovendien is voice ook de interface die het waarschijnlijkst het meest over jou te weten kan komen en je daarom ook beter kan aanvoelen en aanbevelingen kan geven. En wel om de volgende redenen
- Begrijpen van emotie zowel van jou als van mensen om je heen
- Vastleggen van je gedrag, aankopen, locaties, zakelijk en persoonlijk
- Eenvoudig vastleggen van data: minder frictie dan bv typen, maar ook het gevoel dat je niets vastlegt laat je meer input geven
- Vanity: Mensen praten graag over zichzelf en geven zo makkelijk veel data prijs
Kansen voor merken
Als je de moves van Google en Amazon volgt kun je de conclusie trekken dat de thuisomgeving nu het meest interessants is. En dat is ook logisch
- Ecosystem: Er zijn vele connected home devices voor licht, geluid, verwarming, koelkasten bestaan al en hebben geen scherm meer
- Convenience: Thuis is de plek waar je het minst waarschijnlijk je telefoon ten alle tijde naast je hebt
- Privacy: Je praat makkelijker tegen computer in de vertrouwde omgeving van je huis
Fitbit for the mind
Met alle data en slimme A.I. wordt het eenvoudiger voor een voice assistants om je pro-actief te helpen en zelfs de filter-bubble te doorbreken. Inzichten over patronen en gedrag bieden een natuurlijke kans om aanpassingen aan te bevelen die jouw kans om nieuwe ontdekkingen te doen en te groeien verhogen. Het maakt je bewust van je keuzes en stimuleert zelfreflectie. Merken kunnen hier zelfs een zeer relevante rol in spelen. Een aantal voorbeelden:
- Je lacht altijd veel met Rob maar je hebt hem al even niet meer gezien. Zal ik een afspraak met hem maken vrijdagavond? Het eerste biertje krijg je van Heineken
- Steeds als collega X op kantoor komt wordt je chagrijnig, wil je misschien met andere mensen werken? Ik kan even kijken op Monsterboard?
- Je zoontje heeft je afgelopen week erg gemist, ik denk dat wat quality time geen kwaad kan. Zal ik weer een uitje naar Artis plannen?
Voice gaat een belangrijke rol spelen in ons leven. Het is de meest natuurlijke interface en tevens degene die het best data kan ‘capturen’. De grote spelers begrijpen hoe belangrijk een first mover advantage is. Als jij je commit aan een personal assistant stap je namelijk niet snel over door de persoonlijke tijdsinvestering die je maakt. Alle data over jezelf maken goede aanbevelingen mogelijk en die ben je kwijt als je overstapt, plus er is sprake van emotionele bonding. Mensen neigen om een personal assistant als mens te behandelen, dus we zullen alleen maar loyaler worden.
SaveSave
SaveSave
SaveSave
SaveSave
SaveSave
SaveSave
SaveSave
SaveSave
SaveSave
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!