Overslaan en naar de inhoud gaan

Startups met makkelijk uitspreekbare namen trekken meer investeerders

Onderzoek toont sterke relatie tussen merknaam en succes van startups.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Alleen een goed product aanbieden, is tegenwoordig niet genoeg. Dagelijks wordt de consument geconfronteerd met honderden merknamen, slechts weinige blijven hem bij. Een merknaam die opvalt en beklijft is datn ook essentieel voor succes. Voor startups is dit niet anders dan voor gevestigde bedrijven. Ook zij moeten opvallen bij eerste klanten, crowdfunding ‘backers’ en - vooral - investeerders.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek The effect of company name fluency on venture investment decisions and IPO underpricing’, dat onlangs werd gepubliceerd in het tijdschrift Venture Capital, maakt duidelijk dat een heldere, makkelijk uit te spreken of vertrouwd overkomende naam van een startup flinke invloed kan hebben op investeerders.

Merk- en bedrijfsnamen die makkelijk zijn uit te spreken, zoals Booking.com, Facebook en Uber, wekken meer interesse van investeerders en ontvangen grotere bedragen van investeerders en via crowdfunding, terwijl moeilijke en opvallende namen vooral een gevoel van onbekendheid oproepen. Wel blijkt dat opvallende namen in een vroeg stadium worden gewaardeerd door investeerders, omdat ddie dan de suggestie versterken dat het gaat om een totaal nieuw product. In een later stadium stellen investeerders andere eisen en ligt hun focus meer op financiële resultaten dan goed klinkende merk- of bedrijfsnaam.

Het onderzoek over de invloed van merk- en bedrijfsnamen is uitgevoerd door het Amerikaanse Stony Brook University, Drexel University en Villanova University. Zij onderzochten in totaal 131 crowdfund-projecten en 1.681 beursgangen.


Merknamenspecialist Hans Prummel (De Naamafdeling) heeft samen met merk-  en mediadeskundige Richard Otto (Tens Media) de 500 leukste, slimste, merkwaardigste en meest opvallende merknamen en bedrijfsnamen in het boek ‘Namespotting’ gebundeld. 
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in