Op de laatste dag van Dmexco vond vorige week een interessante paneldiscussie plaats onder de noemer ‘Wat merken willen’. Topmensen van Adobe, Maxus en Bayer spraken over de behoeften van merken in een snel veranderende wereld. In dit artikel deel ik de highlights van de discussie.
Branding
'De essentie van branding is niet veel veranderd', opende Jessica Federer, hoofd digitale transformatie bij Bayer, de discussie. 'Bedrijven willen nog steeds hun klanten of doelgroepen bereiken en voor lange tijd binden aan hun merk. Wat wèl compleet veranderd is, zijn de manieren waarop klanten bereikt kunnen worden. Om die manieren te vinden, moet je experimenteren.'
Één van de oplossingen is het vormgeven van gepersonaliseerde uitingen die passen bij de behoeften en beleving van klanten. 'Dat kan niet zonder gebruik te maken van alle beschikbare data', legt ze uit: 'Merken willen datagedreven zijn, omdat zij hiermee klanten beter kunnen bereiken en efficiënter zijn, terwijl zij vasthouden aan de kernwaarden.'
Dataverrijking en klantprofielen
Een andere grote uitdaging voor merken is dataverrijking. Karl Isaac, hoofd merkstrategie en innovatie bij Adobe, lichtte dit als volgt toe: 'Merken willen tot in detail weten waarom bepaalde advertenties en non-paid content slecht of goed presteert. En ze willen weten wat converteert of relevant is voor gebruikers van apps en bezoekers van websites. Het liefst willen ze dit real-time inzien.'
Om dat te realiseren, is het nodig om data uit verschillende bronnen en afdelingen samen te voegen. Deze koppeling van data geeft een bedrijf volledig inzicht in het navigatiegedrag van gebruikers, wat gekoppeld kan worden aan beschikbare klantgegevens. Op Dmexco demonstreerde Adobe dit onder andere met tools van haar Marketing Cloud.
Door een profiel te schetsen van de klant of gebruiker kunnen marketeers en communicatieprofessionals relevanter en effectiever communiceren. Dit vergt niet alleen een investering, maar vraagt ook kennis over het benutten van grote hoeveelheden data. Mediabedrijf Maxus bijvoorbeeld, werkt inmiddels samen met een partner samen die, zei Lindsay Pattison, ‘bijna militair-achtige intelligentiesystemen’ gebruikt, om hoge relevantie te kunnen bieden en meer inzicht te krijgen in gebruikers- en klanten.
Community Management
Niet alleen data is een sleutel tot het voeren van succesvolle marketingcommunicatie en branding, Karl Isaac wees ook op het belang van community building. “Als bedrijf moet je nadenken over het toekomstbestendig indelen van de organisatie en het contact dat je onderhoudt met klanten. Daarvoor is een langetermijnvisie nodig. Je moet goed kijken en luisteren naar de mensen met wie je werkt. Of die gebruik maken van je producten en diensten. Bouw eigen communities met klanten, waardoor het makkelijker wordt om kennis op te doen over hoe zij jouw merk en jouw producten en diensten ervaren.'
Als voorbeeld geeft hij Behance en CMO.com, twee platformen die Adobe ontwikkelde om kennis over marketing (cmo.com) en creatieve creaties (Behance) van kunstenaars en designers te delen.
Intensieve partnerships
Veel bedrijven zijn bang om de boot te missen met de vele innovaties op het gebied van digitale marketing. 'Onder druk van het hoge tempo waarmee het digitale landschap verandert, moeten bedrijven zichzelf opnieuw uitvinden', zegt Lindsay Pattison. Onder haar leiding is het Britse mediabedrijf Maxus volledig getransformeerd. Met succes: de winst verzevenvoudigde in vier jaar.
Opvallend is dat zij het 'heruitvinden' van de organisatie, net als de andere leden van het 'debate panel', relateert aan het belang van goede partnerships. 'Dit is één van de eerste behoeften van bedrijven. Merken kunnen niet alleen transformeren, er zijn intensieve samenwerkingen met partners nodig om sneller en innovatiever te kunnen zijn.' Als voorbeelden noemt ze partnerships met mediabedrijven, adverteerders en trading platforms, bijvoorbeeld om te zorgen voor betere mediaplanning, moderne en klantgerichte contentcreatie en snellere klantcommunicatie.
Breaking silo's
Ook Jessica Federer (Bayer) en Karl Isaac (Adobe) benadrukten het belang van intensieve partnerships. Al moest Isaac toegeven dat dit soms lastig is. Eén van de grootste interne uitdagingen voor bedrijven, is op dit moment het afbreken van silo’s. 'Grotendeels zelfstandig opererende afdelingen moeten worden samengevoegd om sneller en flexibeler te kunnen werken.'
Federer noemde dit ‘het aangaan van interne partnerships’. Afdelingen of kantoren krijgen hierdoor de mogelijkheid om verbeteringen direct te delen met het bedrijf. 'Dit maakt dat je stap voor stap efficiënter gaat werken, flexibeler wordt en nieuwe technologische ontwikkelingen sneller kunt benutten'. Op de vraag wat er nodig is om goede partnerships te realiseren, antwoordde Lindsay Pattison: 'Het is een full time job. Veel slapeloze nachten, veel reizen en ontzettend veel gesprekken voeren. Alleen zo kan je partners vinden die passen bij jouw bedrijf, waarmee je de toekomst als merk succesvol tegemoet kunt gaan.”
Meer weten over Dmexco, zie hier het dossier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!