Mobiel en ‘Travel’
In een informatie- en eCommerce wereld waarin consumenten steeds meer gebruik maken van verschillende platformen om toegang tot internet te krijgen, is het mobiele kanaal voortdurend terrein aan het winnen.
Zo ook in de reis sector. Het gebruik van smartphones en tablets beperkt zich niet tot een "persoonlijke assistent", maar ook steeds meer voor oriëntatie, informatie en ook om reizen te boeken en te wijzigen. Verrassend genoeg zijn het niet de ‘last-minute’ boekingen en wijzigingen die het meeste mobiele omzet genereren maar is juist het gemak de belangrijkste reden waarom reizigers boeken op een smartphone. Daarom is het van cruciaal om een zeer gebruiksvriendelijke apps of mobiele sites te hebben om klanten op al die verschillende devices te converteren.
Mobile-only
Vandaag de dag is het mobiele kanaal al verantwoordelijk voor een sterk groeiend aantal online reserveringen van Online Travel partijen en hotel ketens maar we zien ook al de eerste mobile-only Travel partijen op de markt komen. Dit zijn momenteel niche spelers die zich voornamelijk richten op boekingen voor dezelfde dag, meestal gemaakt door reizigers die al onderweg zijn. In de zeer sterk concurrerende mobiele reis-industrie wordt verwacht dat deze mobile-only spelers mainstream gaan worden de komende jaren.
Alle kanalen / platformen
Tegenwoordig is de consument steeds meer multi-screen en begeeft zich van zijn televisie naar zijn PC naar zijn tablet en smartphone om informatie en entertainment te consumeren, voor inspiratie en ook voor eCommerce doeleinden. Dit is waarom bedrijven, en dus ook in de reis-industrie, steeds meer het belang zien van online sales en daarom actief moeten zijn op alle platformen. Meer dan 55% van de frequente reizigers zoekt reis informatie via zijn mobiele telefoon en 77% gebruikt de tablet voor research van een toekomstige trip..
Alle schermen worden gebruikt voor reis-gerelateerde activiteiten. Zo download 61% een aan de reis gerelateerde app op zijn mobiel.
Tablet vs Smartphone
De reis-industrie besteedt dus al veel aandacht aan iPad- en tablet apps omdat de consument multi-device is en bijna 50% van de reizigers al een tablet heeft. Ze maken inspiratie apps om mensen te laten dromen over hun volgende reis of vakantie. Maar met de steeds groter worden schermafmetingen van de smartphones is het belangrijk te weten dat de smartphone steeds vaker ook gebruikt gaat worden voor eCommerce in reis-industrie. Ook de snelle uitrol en uitbreiding van 4G netwerken biedt mogelijkheden om meer en rich-media content toe te voegen aan mobile websites en smartphone apps.
Ryanair en Google Flight Search
Een mooi voorbeeld was het persbericht vorige week van de partnership van Ryanair met Google (http://bit.ly/1f62fJR) waarbij Ryanair aankondigt dat alle vlucht informatie en tarieven beschikbaar komen via Google Flight Search.
In een eerder interview gaf Ryanair’s CEO O’Leary al aan een heel groot omzet potentieel te zien in het Mobile kanaal. Het boeken van vluchten, alle aankopen tijdens de vlucht en ook toegevoegde waarde diensten (priority boarding, upgrades etc) zullen allemaal voornamelijk met je mobiel worden betaald binnen een aantal jaar.
Met de opkomst en het gebruik van Big data wil Ryanair zich ook richten op verdere personalisatie. Ryanair wil individuele profielen van alle passagiers gaan opbouwen en op maat gemaakte pakketten en aanbiedingen doen.
Lees hier het hele interview met O’Leary in de “Sunday Independent”: http://bit.ly/1gjycBE
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!