'Verdwenen Merken' auteurs Richard Otto en Robbert van Loon blikken ditmaal vooruit. Branchegenoten geven hun visie op merken waarvan zij verwachten dat deze verdwijnen.
In deze aflevering: Lodewijk van der Peet over Marktplaats.
Adverteerder belangrijker dan gebruiker
Van der Peet: 'Het verdienmodel van Marktplaats is achterhaald: ze verkopen ‘millimeters’ waarmee ze de gebruikers niet bedienen maar irriteren. De adverteerder is belangrijker dan de gebruiker voor Marktplaats en daarom noem ik het achterhaald.. Zoek maar eens een wasmachine, je moet eerst langs 23 (!) advertenties van professionele aanbieders scrollen voordat je uitkomt waar je wilt zijn. Daar zitten ook advertenties voor vakantiehuisjes en fitnessapparatuur tussen.
Vaak ontdek je pas na het klikken dat je nog steeds niet bij een particulier ben uitgekomen maar toch bij een professional die zich zo vermomd heeft. Dat Marktplaats dat tolereert bewijst dat de gebruiker niet centraal staat. Mega irritant. En dan ineens een home-page-take-over van De Postcodeloterij. Mega-mega-mega irritant. Daar komt bij dat de lay-out spuuglelijk is.
Concurrenten
Het aantal concurrenten groeit explosief, van de Amsterdam-Yard-Sale-achtigen, specialisten in bijvoorbeeld kinderkleding en speelgoed, tot een hele grote bedreiging: Letgo, die krijgen allemaal meer sympathie, zorgen beter voor de gebruikers en zien er veel beter uit.
Ik heb het idee dat ze het Koningsdag-gevoel (we gooien het nog niet weg maar proberen het eerst voor een habbekrats te verkopen) snel kwijtraken aan de nieuwe concurrent Letgo. Het segment daarboven met waardevol spul zijn ze al kwijtgeraakt aan Catawiki.
Positionering
Dat Marktplaats zich nu als de beste autosite positioneert, voelt aan als een ongelukkige poging er nog iets van te maken, specialisten als Autoscout 24 en AutoTrack zijn daar toch echt veel beter in?
8 miljoen gebruikers staat er op de lelijke Abri’s in de stad. Een wanhoopspoging om marktleiderschap te claimen vermoed ik. Als ze niet drastisch het roer omgooien raken ze die positie snel kwijt om daarna te verdwijnen.'
Lodewijk van der Peet is managing director van BeyenMeyer.
Lees ook:
Merken die Verdwijnen (1): Bert van der Veer over omroepen
Merken die Verdwijnen (2): Tony de Bree over ABN Amro en Rabobank
Merken die verdwijnen (3): Patrick van der Pijl over Blokker
Merken die verdwijnen (4): Gonnie Spijkstra over NRC en Volkskrant
Merken die verdwijnen (5): Cor Molenaar over Airmiles
Merken die verdwijnen (6): Paul Moers over C&A
Merken die verdwijnen (7): Hans Prummel over Kijkshop
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!