Facebook Slingshot: alles wat je moet weten

If you can’t join them, beat them.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat moet Facebook hebben gedacht toen haar plannen voor een overname van Snapchat voor 3 miljard dollar afketsten eind vorig jaar. Facebook-oprichterMark Zuckerberg en de zijnen introduceerden al verschillende apps en functies om het Snapchat lastig te maken. Zelfs de gigantische berichtenapp WhatsApp werd overgenomen. Maar Snapchat is nog altijd niet op zijn retour. Daarom brengt Facebook nu opnieuw een aparte foto- en videoapp uit voor tijdelijke bestanden:Slingshot. De applicatie is na een week testen in de Verenigde Staten nu wereldwijd verkrijgbaar.

Hoe werkt Slingshot?

Je hoeft niet lang te kijken om te zien waar Slingshot de inspiratie vandaan haalt. Je schiet een foto ter plekke, of maakt een video door de cameraknop langer in te drukken. Met een aparte knop schakel je tussen een normale foto en een selfie. Je stuurt de opname nog niet meteen op: eerst krijg je de gelegenheid om op je creatie te tekenen en te schrijven. Daartoe heb je rechts in beeld een kleurenbalk. Een tik in het midden van het scherm is genoeg om het toetsenbord in beeld te roepen. Dan selecteer je de personen waarnaar je de opname wilt versturen. Je hebt het allemaal al eens eerder gezien.

Maar er is één essentieel verschil met Snapchat. Je kan pas een foto of video van een vriend zien, als je zelf eerst een foto of video naar de ander stuurt. De applicatie opent dan ook altijd met de fotoweergave om een nieuwe foto te maken. Pas als je die naar anderen ‘slingt’, mag je je ongeopende foto’s bekijken. Zo houd je elkaar bezig met het uitwisselen van beelden. Het lijkt een slimme manier om gebruikers van Slingshot betrokken te houden, want: kan je het echt weerstaan dat je een toegestuurde foto ongeopend laat?

 

 

Slingshot alweer vijfde Snapchat-tegengeluid van Facebook

Facebooks poging om de markt van de tijdelijke foto’s en video’s te veroveren ten koste van Snapchat, is inmiddels een 5-stappenplan geworden. Slingshot is alweer de tweede uitgebrachte app die Snapchat imiteert.

[21 december 2012: Facebook brengt Facebook Poke uit, een directe concurrent voor Snapchat dat dan een half jaar oud is en opeens begint te lopen. Het principe lijkt er enorm op: de ontvanger van een foto kan de plaat maar één keer bekijken. Maar Poke maakt gebruik van je Facebook-vriendenlijst en een van de drijfveren van Snapchat, foto’s uitwisselen met onbekenden, is er niet bij. Facebook Poke flopt genadeloos. Mei 2014 trekt Facebook de stekker eruit.

13 november 2013: Facebook slaagt er niet in om Snapchat over te nemen. Snapchat-CEO Evan Spiegel wijst een bod van 3 miljard dollar af omdat zijn bedrijf na intern onderzoek op 4 miljard waarde wordt geschat.

22 november 2013: Instagram ‘denkt aan een chatfunctie’. De fotoapp die al sindsapril 2012 in handen is van Facebook, wordt voor het eerst naar voren geschoven als wapen tegen Snapchat. Een maand later wordt de functie Instagram Direct onthuld: een manier om anderen of groepen personen privéfoto’s te sturen. Zowel Snapchat als Instagram zijn de apps die het meest aan populariteit winnen in januari 2014, maar de rol van Instagram Direct is onbekend.

19 februari 2014: Facebook koopt WhatsApp. Wat bij Snapchat niet lukte, werkt wel bij WhatsApp. De enorme berichtenapp met 430 miljoen gebruikers – Snapchat heeft er dan ruim 60 miljoen – wordt gekocht voor 16 miljard dollar. WhatsApp blijft voorlopig echter bij zijn leest en introduceert nog geen functie voor tijdelijke foto’s en video’s. Geruchten daarover worden stellig ontkend.

17 juni 2014: Facebook brengt Slingshot uit in de Verenigde Staten, bijna drie volle jaren na de release van Snapchat. Een week later komt de app wereldwijd uit.

Hoe zit het met de privacy in Slingshot?

 Facebooks talloze pogingen om applicaties te maken en te kopen waarmee je privéfoto’s kan delen, wijst erop dat Facebook er erg happig op is om persoonlijke – intieme – informatie van haar gebruikers in handen te krijgen. In het businessmodel van Facebook is mensenkennis macht. Op basis van uitgebreide (maar geanonimiseerde) gebruikersprofielen kan Facebook adverteerders heel gericht op speciale doelgroepen laten adverteren. In dat beleid past Slingshot uitstekend.

Slingshot heeft een apart privacybeleid ten opzichte van dat van Facebook, maar dat is slechts een aanvulling op het algemene Facebookbeleid. In het privacybeleid van Slingshot is te lezen dat de app slechts tijdelijk je contactenlijst uitleest om vrienden te zoeken die de app ook gebruiken. Er staat ook dat ongeopende foto’s maximaal 30 dagen worden bewaard en dat Facebook ziet waar en wanneer een foto is genomen. Die informatie kan je uitschakelen door de locatiediensten van foto’s op je iPhone uit te schakelen.

Voor de overige aspecten word je doorverwezen naar het privacy policy van Facebookzelf, en dat is allerminst gunstig. Er valt in het omvangrijke document niks te lezen over hoe foto’s die je met Slingshot (en Messenger) verstuurt, worden verwerkt en opgeslagen. Dat kan betekenen dat Facebook alle foto’s en video’s die je verstuurt, bewaart. De servers van Facebook staan in de Verenigde Staten, wat betekent dat de Amerikaanse overheid alle opgeslagen informatie over je kan inzien. Het algemene databeleid van Facebook luidt:

We gebruiken de gegevens die we over jou ontvangen voor de services en functies die we leveren aan jou en andere gebruikers zoals je vrienden, onze partners, de adverteerders die advertenties op de site kopen en de ontwikkelaars die de games, toepassingen en websites die je gebruikt. Mensen kunnen bijvoorbeeld niet alleen zien en nagaan wat je doet en deelt, we kunnen ook de informatie die we over jou ontvangen gebruiken.

Facebook Slingshot: onze impressies

Maar is Slingshot een beetje leuk? We hebben er een week mee gespeeld na de Amerikaanse release en we worden er niet heel enthousiast van. Als je een nieuw ‘slingshot’ ontvangt van een vriend, moet je altijd eerst zelf een foto of video naar diegene versturen. De praktijk leert dat daardoor veel oninteressante foto’s over en weer worden gestuurd. Uit nieuwsgierigheid naar de foto die je hebt gekregen, maak je zelf even een snelle foto van het toetsenbord waarop je werkt, de tafel naast de bank waar je op ligt en andere nietszeggende kiekjes. Dat kan zo over en weer gaan, omdat je vriend precies dezelfde ongeïnteresseerde foto’s maakt, maar dat wel doet uit nieuwsgierigheid naar jouw nieuwe foto.

Facebook lijkt op de hoogte te zijn van het probleem. Als je een foto ontvangt die alléén naar jou is gestuurd, krijg je namelijk een aparte melding dat iemand speciaal voor jou een slingshot heeft gemaakt. Zodat je er iets meer moeite voor neemt als je zelf een foto maakt.

Maar ook dan nog werkt Slingshot niet heel erg lekker. Dat komt simpelweg door de onlogische gespreksvolgorde. Je verstuurt al een ‘antwoord’ zonder dat je weet wat de ‘vraag’ is en dat gaat zo maar door. Je reageert nog op een vorige foto met je nieuwe foto, terwijl de ander alweer met iets anders bezig bent. Het schrijven en tekenen op een foto is grappig, maar je kan er vanwege die rare volgorde minder mee zeggen dan in Snapchat – dat wel gewoon een normale volgorde hanteer.

Eerst foto van ander bekijken, dan zelf sturen. Zo hoort het. Het is geinig dat Facebook het tegenovergestelde probeert in Slingshot en misschien is dat voor sommige mensen wel echt de killer feature die de app interessant maakt tussen al die andere chatapps. Bij ons loopt het na een week testen helaas nog niet los. Als je even geen zin hebt om verplicht een foto te maken, gebruik je de app met tegenzin. Dat kan niet de bedoeling zijn – maar dat is precies de gedachte die bij ons overheerst na een week testen.

 

 Dit artikel, geschreven door Bart Breij (), is met toestemmingl in het kader van een wederzijdse contentuitwisseling om zakelijk mobiel gebruik te promoten. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie