Overslaan en naar de inhoud gaan

Een Wi-Fi netwerk als marketingkanaal

Het Wi-Fi-gebruik onder mobiele gebruikers is zeer snel gegroeid. Uit meerdere studies blijkt dat men veel meer data verbruikt op Wi-Fi…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarnaast verwachten klanten dat er overal gratis Wi-Fi beschikbaar is. Deze trend is retailers, horeca ondernemers, openbare vervoersmaatschappijen, scholen en anderen niet ontgaan en zodoende wordt er steeds meer geïnvesteerd in een kwalitatief goed en veilig Wi-Fi netwerk. Wi-Fi toegang wordt vaak als gratis dienst aangeboden aan klanten, maar hoe kan het Wi-Fi netwerk ingezet worden om extra inkomsten te genereren en om klantbinding (loyaliteit) te versterken?

related partner content for mobile comes here

maken het nu mogelijk om de Wi-Fi gebruikers via het eigen Wi-Fi netwerk te bereiken. Dit kan door middel van de ‘in-browser content injectie technologie’. Hierbij kunnen advertenties, coupons en berichten in de vorm van tekst, afbeeldingen en video content aan Wi-Fi gebruikers getoond worden, op het moment dat ze aan het browsen zijn. Dit kan ook voordat een gebruiker de browser opstart. Het Wi-Fi netwerk wordt hiermee een marketing- en advertentiekanaal. 

Wi-Fi login/registratie

Wi-Fi Marketing begint bij het registratieproces – waar gebruikers moeten inloggen om gebruik te kunnen maken van het gratis Wi-Fi netwerk. Dit wordt de ‘captive portal’ genoemd. Het registratieproces biedt de mogelijkheid om de captive portal geheel naar eigen huisstijl te branden, gegevens van gebruikers te verzamelen , via social sign in meer volgers te vergaren en nog veel meer. Om gebruikers toegang te verlenen tot het Wi-Fi netwerk, kan er gekozen worden voor verschillende opties:

  • Zonder in te loggen gebruikers toegang geven tot het Wi-Fi netwerk. De gebruiker geeft enkel akkoord op de algemene voorwaarden en kan gaan browsen. Hierbij kan er voor gekozen worden om gebruikers om te leiden naar een URL naar keuze (bijvoorbeeld de eigen website – voor meer website verkeer);
  • Gebruikers in laten loggen via social media (bijvoorbeeld Facebook of Twitter account). Goed om meer volgers te genereren en zo het eigen bereik te vergroten;
  • Een geldig email adres in te vullen voor toegang. Goed om leads te genereren en meer opt-ins te vergaren voor email marketing campagnes;
  • Gast toegang verlenen door middel van een wachtwoord. Daarbij wordt de toegang tot het Wi-Fi netwerk beperkt en de veiligheid wordt gewaarborgd.
  • Als het gaat om premium toegang, kan er ook gekozen worden om gebruikers in te laten loggen via bijvoorbeeld een PayPal account. Zo kunnen gebruikers betalen voor toegang tot het Wi-Fi netwerk.

Relevante berichten en advertenties

De volgende stap is content. Voor de klantervaring- en binding is het van groot belang dat de content die geserveerd wordt via het eigen Wi-Fi netwerk relevant is. Maar wat maakt content nu relevant? Content wordt pas relevant als de gebruiker centraal staat. Wi-Fi Marketing biedt hierbij een aantal oplossingen die het de marketeer makkelijker maken:

  • LOCATIE: Er kan rekening gehouden worden met de locatie van de gebruiker – content kan zo gevarieerd worden per Wi-Fi hotspot of zelfs per access point;
  • DATA: Het stelt de marketeer in staat om veel relevante data te verzamelen van gebruikers en hun voorkeuren, netwerk en hotspots gebruik, impressies en clicks die voortkomen uit campagnes en gegevens uit het registratie proces. Al deze data kan weer gebruikt worden om de content te optimaliseren;
  • FORMAT: Ook moet de marketeer rekening houden met het content format en het device van de gebruiker (content optimaliseren voor het scherm van de gebruiker – mobiel, desktop en tablet);
  • TIJDSTIP: Het bereiken van gebruikers op het juiste moment bepaalt voor een groot deel de relevantie van de getoonde content – de zogenaamde ‘micro moments’. Zorg er dus voor dat content en campagnes goed ingepland kunnen worden (op bepaalde tijden, dagdelen, dagen, weken, maanden, etc.).

Het Wi-Fi netwerk kan dus ingezet worden om geld te verdienen middels advertenties of om aan extra klantenbinding te doen door middel van bijvoorbeeld serviceberichten. Hieronder volgen de drie belangrijkste manieren waarop het eigen Wi-Fi netwerk ingezet kan worden door marketeers.

Marketing
Het stelt de marketeer dus in staat om het in te zetten als marketingkanaal, zo verandert het van een kostenpost in een investering die zichzelf terug verdient. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: de Wi-Fi omgeving branden in eigen huisstijl, het registratie proces gebruiken om bereik te vergroten en leads te genereren, veel relevante data te verzamelen, en de conversie van promoties en acties te verhogen. Door het verzamelen van data kunnen de marketing inspanningen ook doorgaan als de gebruiker niet meer op het Wi-Fi netwerk zit. 

Adverteren
Het Wi-Fi netwerk kan ook ingezet worden om advertenties aan gebruikers te tonen. De aanbieder van het Wi-Fi netwerk kan zowel eigen advertenties van producten en diensten, als van partners, sponsoren of andere merken serveren aan gebruikers. Dat laatste biedt de unieke mogelijkheid om vaste inkomsten te genereren uit het eigen Wi-Fi netwerk. In sommige gevallen kan er ook geïntegreerd worden met advertentie netwerken van derden – wat de mogelijkheden om omzet te genereren alleen maar vergroot.

Engagement
Ook service berichten kunnen worden ingezet om de klantervaring te verbeteren. Denk aan alerts, notificaties, wijzigingen en andere service berichten die een goede klantervaring ondersteunen. De klantervaring kan ook worden verbeterd door bepaalde informatie makkelijk en snel beschikbaar te maken voor gebruikers – denk aan een snel menu met directe link naar contact informatie, vestigingen, producten/diensten aanbod en andere relevante informatie voor gebruikers. Het gebruik van een snel menu heeft als voordeel dat gebruikers tijdens het browsen altijd een klik verwijderd zijn van de voor hun relevante content op de eigen webpagina’s.

Retail
Om een concreet voorbeeld te geven van een Wi-Fi Marketing use case, gaan we kijken naar de mogelijke toepassing ervan door retail marketeers: We weten dat mobiel niet weg te denken is uit ons leven, daarom zouden marketeers moeten nadenken over creatieve manieren om consumenten te benaderen op hun geliefde device. Ongeveer 64% van de consumenten gebruiken hun smartphone tijdens het winkelen om te browsen, bijvoorbeeld om prijzen en producten te vergelijken. Binnen de retail wordt de term ‘showrooming’ gebruikt om dit gedrag aan te duiden. Met Wi-Fi Marketing kunnen retailers inspelen op dit gedrag. Stel de consument is op zoek naar een magnetron en wil even online prijzen vergelijken. De retailer kan op dat moment een aanbod doen aan de consument, waarbij ze de laagste prijs zullen ‘matchen’. Zo voorkomt de retailer verloren sales en kan hij handig inspelen op een micro moment.

Al met al biedt Wi-Fi Marketing veel mogelijkheden op zichzelf, maar het kan ook goed gecombineerd worden met andere marketingkanalen, en CRM-oplossingen. Zoals eerder beschreven, biedt de captive portal de mogelijkheid om gegevens van gebruikers te verzamelen, bijvoorbeeld een e-mailadres of telefoonnummer. Hoewel veel marketeers nog altijd meer email opt-ins willen, biedt mobiel een veel snellere en simpele manier om gebruikers te kunnen bereiken wanneer ze niet meer op het Wi-Fi netwerk zitten. Mobiele berichten hebben een veel hogere attentie waarde en zorgen daarom voor hogere conversies. Denk aan mobiele berichten waarbij gebruikers notificaties, alerts, coupons, acties en promoties kunnen ontvangen via bijvoorbeeld een SMS of (location-based) in-App push bericht. Ook is het mogelijk om interactieve berichten te sturen voor bijvoorbeeld competities, stemmen/ polls, enquêtes, etc.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
malik ozcan

Hi, Welcome to my website. National Finals Rodeo 2018 is on Dec. 06- Dec. 15. Don't want to miss this year NFR? Just keep in touch with my website. Here you will get NFR 2018 latest news, schedule, TV guide, and all events details of this. So, visit my website
http://itv24.org/

Fix router problems

Follow the simple steps to <a href=https://fixingmgr.com/category/router/

fix router problem in our device

nfr rodeo final

https://nfrrodeofinal.com
https://nfrrodeofinal.com
nfr
nfr 2018
national finals rodeo
national finals rodeo 2018
national finals rodeo lasvegas
rodeo las vegas
pro rodeo video
nfr las vegas
NFR 2018 live
NFR 2018 live stream
NFR 2018 live in Lasvegas
Watch NFR 2018
Watch NFR Rodeo
NFR live stream
NFR live
NFR live streaming
https://nfrfree.co
https://nfrfree.co
nfr
nfr 2018
NFR 2018 live
Watch NFR Rodeo
NFR live stream
NFR live
NFR live streaming
National Finals Rodeo
National Finals Rodeo Live
https://houstonrodeo.co/nfr
https://houstonrodeo.co/nfr
https://eflcup.co/nationalfinalsrodeo
https://eflcup.co/nationalfinalsrodeo
https://houstonrodeo.co/nfrfinals
https://houstonrodeo.co/nfrfinals
https://nfrlivestream.icu
https://nfrlivestream.icu
https://livenfr.icu
https://livenfr.icu
https://livefb.de/nfr
https://livefb.de/nfr
https://livefb.de/nationalfinalsrodeo
https://livefb.de/nationalfinalsrodeo
https://livefb.de/nfr2018
https://livefb.de/nfr2018
https://livefb.de/nfrlasvegas
https://livefb.de/nfrlasvegas
https://livefb.de/nfrfinalrodeo
https://livefb.de/nfrfinalrodeo
https://livefb.de/missrodeoamerica
https://livefb.de/missrodeoamerica

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in