Overslaan en naar de inhoud gaan

Click & collect is een significant onderdeel van e-commerce geworden

Volgens onderzoek van Deloitte groeit het aantal click & collect locaties in Europa dit jaar met 20%.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sommige retailers, steeds meer supermarkten, maar bijvoorbeeld ook Starbucks (, geven klanten de mogelijkheid om  producten te bestellen en de aankoop te voltooien bij de winkel of een afhaalpunt.

related partner content for mobile comes here

Voordeel van het werken met afhaalpunten of pick-up points, is dat de consument zelf bepaalt wanneer het hem het beste uitkomt om de bestelling op te halen. Het bespaart de klant dus tijd èn de teleurstelling doordat hij naar de winkel is gekomen en daar ontdekt dat een product er niet is.

Nadeel van een click & collect systeem is dat bedrijven hun voorraad management moeten aanpassen en wellicht meer risico op zich nemen. Winkeliers  dienen zich de volgende vragen te stellen: betaalt de klant van tevoren of op het afhaalpunt?, heb ik voldoende producten op voorraad om aan de vraag van de in-store klant te voldoen?&;, loopt ik omzet (impulsaankopen) mis omdat doordat klanten alleen bestellingen komen afhalen?

Ondanks deze complicaties en onzekerheden, hebben klanten steeds meer behoefte aan een c&cservice. Volgens onderzoek van Deloitte zal het aantal c&c locaties in Europa dit jaar met 20% stijgen ten opzichte van 2014. Daarmee komt het totaal op een half miljoen locaties. Het ophalen van producten is een significant onderdeel van e-commerce is geworden. 

In het Verenigd Koninkrijk (de grootste c&c markt in Europa) zijn pick-up diensten zo populair, dat het soms niet meer uit kan om de service gratis aan te bieden. Ruimte voor opslag en kosten voor personeel die de binnenkomende orders klaarmaken, gaan ten koste van de bediening van klanten in de winkel. Sommige retailers brengen daarom een klein bedrag in rekening.

Aan de populariteit van c&c doet dit vooralsnog geen afbreuk. Het blijkt dat klanten waar nodig best willen betalen, zolang de bijkomende kosten de prijs van thuisbezorging niet overschrijden. 

Mobiel speelt hierbij een belangrijke rol; vaak ontvang je een sms in de click & collect flow die waarschuwt dat je de bestelling kunt afhalen:

Tegenover de risico&;s, liggen ook kansen. Een goed geïmplementeerde c&c strategie geeft retailers de mogelijkheid om efficiëntie te vergroten, concurrerend te blijven en te voldoen aan de vraag van de moderne consument.

We zien ook steeds meer partnerships ontstaan tussen online retailers en partijen met fysieke locaties die gebruikt worden als pick up punt. Op Schiphol bijvoorbeeld zijn locaties voor het ophalen van bestellingen die je niet op reis wil meenemen,  24 uur per dag/7 dagen per week open. Met de scancode op het afhaalbewijs opent u zelf de locker van de Shop & Collect kast. 

Online èn offline winkels hebben met c&c meer dan één streepje voor op hun concurrenten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in