Bolknakonderwijs beent het rap transformerende bedrijfsleven niet meer bij

Hoog tijd voor een landelijke studieprogrammaverbranding

“Pap, naar links!”. Het is open dag International Business Administration op de VU. Ik zit voorin de collegezaal te facetimen. “Stilhouden nu, zo goed”. Gek gezicht maar heel normaal naar Gooise begrippen. Lukt het even niet met leren, ga je naar het Luzac. Lukt het even niet met studiekeuze, ga je naar bureau Kieswijs. Lukt het even niet met je tussenjaar, ga je naar Wegwijs. Ben je tijdens de open dagen op ‘gap year’ in Australië, stuur je je vader, en kijk je met een biertje via je iPhone.

Als zijne heiligheid weer in het land is, bezoeken we meer open dagen. Allemaal even matig. Grijzende ‘Assistent professors’ dragen slaapverwekkend voor uit powerpoints. En stellen ingestudeerde vragen aan omgekochte studenten. Bij Actuariële Wetenschappen prima, maar bij Communicatiewetenschap verwacht je flitsende presentaties van oud-studenten die het helemaal gemaakt hebben, begeleid met zang, dans en vuurwerk. Kijk nondeju eens bij Amerikaanse universiteiten en leer wat het presenteren van een studie inhoudt.

Het is echter niet de vorm maar de muffe inhoud die zorgen baart. Over de hele wereld spreken autoriteiten van totale revolutie in het bedrijfsleven. David Autor is nog genuanceerd: robots pakken onze banen niet af maar veranderen de inhoud ingrijpend. Jeff Sutherland –uitvinder van agile en scrum- predikt zelfsturende teams, zonder managers. FD spreekt van dramatisch banenverlies bij banken en verzekeraars. In de advocatuur maakt de computer inmiddels complexe contracten en verweerschriften. In de reclamewereld doet ie mediaplanning en -inkoop. En op de vraag of de universiteit de aansluiting niet verliest, antwoordt de assistent professor: “Nee hoor, onlangs sprak hier nog iemand van Shell." Anders gezegd: we naderen een levensgevaarlijk kruispunt met overstekend wild en kijken zorgvuldig in de achteruitkijkspiegel.

Hoog tijd voor een landelijke studieprogrammaverbranding. Zodat we geen muizenstapjes zetten met oude meuk. Geen opgepiepte studentenprak. De nieuwe generatie heeft recht op een fris, fruitig en futureproof nieuw begin. Met Google, Tesla en Uber voor de klas, die ze voorbereidt op banen die nog niet bestaan. Zo niet, dan neemt de robot het helemaal over. Sterven de studies uit met hun laatste klanten, net als bij de Bolknak. En bezoeken we onze kinderen in Werkzoekerscentra (WZC’s). Daar hoef je niet voor doorgeleerd te hebben.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie