door Martin Kloos
Fanta
Beginnen met een paradepaardje uit eigen stal. Fanta is al vroeg op de Snapchat-trein gestapt om tieners weer aan de Fanta te krijgen. Het merk pakt uit met funny snaps, challenges en quizzen voor followers en krijgt zo heel wat engagement los.
Om bereik voor het account op te bouwen zette het merk een influencer in. Diana van DisforDazzle nam het account van Fanta over en joeg dat ook via haar eigen kanalen aan. Ze deelde alles wat haar bezighield.
En ze runde uiteindelijk een zeer succesvolle emoji challenge wat resulteerde in honderden inzendingen.
Taco Bell
Taco Bell mag absoluut niet in dit lijstje ontbreken. Taco Bell is namelijk het merk dat als een van de eersten actief werd op Snapchat. Ook in 2015 hebben ze laten zien dat ze het netwerk absoluut snappen.
Snapchat is het platform waar Taco Bell de meeste engagement weet te halen. 90% van hun volgers ziet alles wat het merk post! Beroemd zijn ze in 2015 geworden voor hun Valentijnsactie, waarbij volgers e-cards konden screenshotten, personaliseren en versturen. Het schijnt dat de Taco Bell e-cards in meer dan 100 duizend snaps zijn verschenen!
Mondelez
Mondelez deed een Snapchat contest, waarbij mensen TimeOut bars in real life moesten Snappen en sturen naar TIMEOUTAU. De uitdaging was natuurlijk om zo creatief mogelijk te worden met de features van Snapchat. Snappers maakten kans op $10.000,-. Een mooi voorbeeld van een FMCG merk dat offline integreert in een online campagne. Een paar van de mooiste creaties vind je op deze website.
Gogo
Jongerenreismerk Gogo is sinds mei 2015 actief. Interessant is de anekdote hoe Gogo aan Snapchat begon: tijdens een bijeenkomst met 300 jongeren stak 99% zijn hand op op de vraag of ze Snapchat gebruikten. Dit was hoger dan Instagram (95%) en Facebook (85%). Uiteraard gebruikt Gogo Snapchat vooral om leuke vakantiekiekjes te delen. Met af en toe een BN’er. Maar vooral de reisleiders ter plaatse zijn aangespoord om het Gogo account te gaan gebruiken. Met groot succes!
Wat het Gogo heeft opgeleverd? Het kanaal is al snel Instagram voorbijgestreefd in populariteit. De snaps worden door 100% (!) van de volgers bekeken. Tot slot levert het de organisatie een behoorlijke hoeveelheid user generated content op.
WWF
Misschien wel de bekendste Snapchat campagne tot dusver. Het worldwide fund postte selfies van bedreigde diersoorten met de campagne #lastselfie. Het self-destructing effect van Snapchat maakte de campagne extra krachtig. De selfies verdwenen letterlijk na tien seconden, zoals ook de diersoorten met uitsterven worden bedreigd.
Het was een crossmediale campagne die tot een ongekend succes heeft geleid. De snaps ontpopten zich tot meer dan 40 duizend tweets die 120 miljoen timelines bereikten. De donatiedoelstelling van een maand haalde het WWF met deze campagne al in drie dagen.
Target
Het Amerikaanse Target zet Snapchat inmiddels in als vast onderdeel in zijn crossmediale campagnes. Om het vakantieseizoen te vieren ontwikkelde de e-tailer speciale holiday filters.
De filter maakte overigens onderdeel uit van een bredere holiday season campaign die over Twitter, Facebook, Instagram en Snapchat runde. Het social budget van de campagne bedroeg uiteindelijk 12% van het totale campagnebudget. Een groei van 30%! Lees meer over deze campagne op Adweek.
There you have it. Zes mooie voorbeelden van merken die Snapchat hebben omarmd als onderdeel van hun marketingstrategie.
Martin Kloos is Strategy Director en lid van het Snaplabs-Team van Social Embassy.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!