Overslaan en naar de inhoud gaan

2 down one 2 go

De TV bestedingen komen onder druk en dat maakt de toekomst lekker spannend.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De afgelopen week hebben de TV exploitanten de presentaties gegeven aan de mediabureaus waarin het nieuwe TV jaar wordt toegelicht. Business as usual is de kerstboodschap aan de bureaus. Mooie filmpjes van spannende programma’s en tariefkaarten die lijken te stammen uit de tachtiger jaren hebben we gepresenteerd gekregen. Is de wereld waarin onze gezellige account managers opereren wel zo onveranderlijk als het lijkt?  De TV bestedingen laten netto een lichte daling zien, so far lijkt alles hetzelfde. Dat is wel anders voor de dagblad bestedingen die in de jaren 2008, 2009 en 2010 de grootste klappen hebben gekregen (bruto 1 miljard, netto?) en wat te denken van de bestedingen in de tijdschriftenmarkt het afgelopen jaar (stand per heden € 383 miljoen bruto en 16% lager dan in 2008). Mediumtypen die in het verleden in belangrijke mate werden betaald door adverteerders hebben nieuwe businessmodellen gezocht en soms ook gevonden. Blijvend hoge investeringen in de kwaliteit van de redacties en genoegen nemen met flink lagere marges lijkt de beste oplossing. Down is wellicht een niet terechte term maar “op apegapen” is moeilijk te vertalen in het Fins (Sanoma) of Engels (Mecom).

related partner content for mobile comes here

Ook in de TV markt staan de veranderingen voor de deur en deze bedreigen de netto 1 miljard Euro die tot op heden werd verdeeld onder de publieke omroepen, RTL en SBS. In de kijkcijfers zien wij terugkomen wat we bij de dagbladen en tijdschriften ook hebben gezien. Goede content scoort en vermaakt ons allen. De rest is veroordeeld gesubsidieerd of gesponsord  door het leven te gaan. Ofwel door de overheid ofwel door een in poker gelovende aandeelhouder. De TV bestedingen komen onder druk en dat maakt de toekomst lekker spannend. Hoe lang kan het TV onderzoek Youtube ontkennen? Gaat Brand Deli echt geld wegkapen? Zal de jonge consument verder versnipperen, wordt ons “second” screen ons “first” screen. Voor TV exploitanten geldt dat adverteerders wel willen betalen maar hier staan meer garanties tegenover dan de ouderwetse GRP. Voorlopig nog business as usual maar verandering hangt in de lucht.  

Joost Istha, november 2013.          

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in