door Eddy Lindeboom/OrangeValley
In deze rubriek wordt beschreven waar de kansen liggen om de communicatie beter af te stemmen op de behoeftes en het gedrag van de doelgroep. Deze keer analyseren we de website van VDWVM (Voor de wereld van morgen), een initiatief van ASN Bank.
Tip 1: Maak het concept duidelijk boven de vouw
Het concept van deze website is niet in één keer duidelijk. Doordat VDWVM de homepage gebruikt als dashboard, is er geen ruimte voor procesuitleg. De header en subheader boven de vouw op de homepage dienen daarom in woorden uit te leggen wat deze website doet. Als blanco bezoeker zegt ‘Slimme ideeën voor een betere wereld’ mij niet veel. Een beter afgebakende titel zou hier meer tot de verbeelding spreken. Ook is het een optie om een kleine visual te gebruiken.
Tip 2: Waarom spreekt deze website mij wel/niet aan?
Het concept achter VDWVM is dat slimme ideeën beloond worden, aldus initiatiefnemer ASN Bank. Dit wordt echter niet direct duidelijk. Je wordt aangemoedigd om een project te starten, maar waarom zou ik dit doen? What’s in it for me? Op de ‘hoe werkt het?’-pagina wordt dit pas duidelijk, maar op dat moment is hoogstwaarschijnlijk al een groot gedeelte van de bezoekers afgehaakt. Geef daarom de benefits van het concept gelijk weer op de homepage. Noem in een (beperkt) aantal punten waarom en hoe je een bijdrage kunt leveren.
Tip 3: Geef bezoekers meer redenen om een project op te starten
Een project opstarten en kans maken op een beloning, dat klinkt goed. Maar waarom zou ik mijn briljante, wereldverbeterende idee delen met andere mensen en dit bij een derde partij als VDWVM neerleggen? Vanwege de kracht van ons netwerk, zegt VDWVM. Maar wat is die kracht precies? Dat wordt nergens onderbouwd. Wie begint aan het stappenplan om een projectpagina op te zetten, wordt niet echt overgehaald dat proces ook daadwerkelijk te voltooien. Versterking van de motivatie van de bezoeker d.m.v. bewijzen (bijvoorbeeld netwerkgrootte) vergroot de kans dat een project wordt opgestart. En hoe meer mensen dat doen, hoe groter het netwerk!
Tip 4: Begin met eenvoudige vragen bij een aanmeldformulier
Wanneer ik als enthousiaste bezoeker een account wil aanmaken, is de eerste vraag van VDWVM: ‘Mag ik een foto van je?’ Ondanks dat dit niet verplicht is, schrikt zo’n vraag mogelijk toch een groot gedeelte van de bezoekers af. Begin daarom met de verplichte, snel in te vullen velden en vraag de foto pas op het eind.
Vergelijk het met een petitieactie op straat. Wanneer je een voorbijganger ‘aan de haak’ hebt en direct vraagt of je een foto van hem mag maken, zal het overgrote deel nee zeggen. Wanneer je alleen vraagt om naam en handtekening, of om e-mailadres en naam, is die informatie in elk geval al binnen. Vervolgens kan je altijd nog vragen om een foto; maar vermeld er duidelijk bij dat dit niet hoeft om het formulier af te maken.
Dit artikel staat in Adformatie #14/15. De verbetervoorstellen komen voort uit de Conversion Performance Monitor van OrangeValley.