4 april kondigde Pepsi trots de commercial aan, 5 april werd-ie alweer ingetrokken. Mede vanwege de socialemediashitstorm.
De bedoeling was dat het spotje, dat wereldwijd zou worden uitgerold, laat zien hoe millennials bewust in het leven staan. In een demonstratie tonen ze hun nobele inborst.
Hippe fotomodellen
Maar kijkers zagen wat anders. De huidige generatie is een stel hippe fotomodellen. Waartegen ze demonstreren blijft onduidelijk, maar ze zien er wel erg kek uit. Net als Kendall Jenner, die in een daad van opstandigheid de blonde pruik afrukt en haar donkere haarbos tevoorschijn tovert. Vervolgens zorgt ze ervoor dat de boel niet escaleert omdat ze een agent een blikje Pepsi geeft.
Dit beeld lijkt geïnspireerd op de beroemde foto van Ieshia Evans, een Black Lives Matter-demonstrant die vorig jaar in Baton Rouge Amerikaanse ME’ers tegemoet liep.
Wie verzint zoiets?
Wie verzint zo'n commercial? Nou, dat blijken de creatieven binnen Pepsi zelf te zijn. De spot is ontwikkeld door Pepsi’s contentafdeling Creators League Studio.
Er kwam geen bureau van buiten aan te pas.
Andy Nairn, oprichter van bureau Lucky Generals, twitterde met enige leedvermaak:
Jason Snyder, chief technology officer van Momentum Worldwide, bureau voor brand experience, zegt op The Drum: 'Tegelijkertijd het verhaal zijn en het verhaal vertellen, is meestal geen goede combinatie. Een goed bureau komt met een objectieve kijk na een grondige analyse en weet hoe, waar en wanneer het merkverhaal moet worden verteld.’
Bureau is geen garantie voor succes
Maar, zo geeft hij ook toe, het inhuren van een bureau is geen garantie voor succes.
Het is een relatieve nieuwe trend om commercials en campagnes in-house te maken, volgens Quint mede omdat dit sneller gaat. Maar er zijn dus nog wel wat groeipijnen.
Hij voorziet dat de Pepsi-commercial een casestudie wordt in de huidige zoektocht naar een balans tussen het inzetten van bureaus en in-house productie.