Er was vorig jaar veel te doen om Elsevier. RELX (het vroegere Reed Elsevier) had de opinietitel met de spin-offs en BeleggersBelangen in de etalage gezet, omdat het niet meer paste binnen het naar solution provider getransformeerde bedrijf.
Publiekstiteluitgever New Skool Media meldde in januari vorig jaar al dat het Elsevier en het pakket daaromheen had overgenomen, maar pas in november was alles definitief beklonken. RELX wilde de naam Elsevier namelijk niet ‘meegeven’, omdat het die gebruikt voor de wetenschappelijke uitgaven.
Maar de redactie protesteerde en er kwam een compromis: het tijdschrift kan maximaal acht jaar Elsevier Weekblad blijven heten. Verder werd afgesproken dat het blad, indien de redactie dat wenst, daarna de titel EW kan voeren.
‘We hebben een goed redactiestatuut dat stamt uit de jaren zeventig en waar we optimaal gebruik van hebben gemaakt’, zegt hoofdredacteur Arendo Joustra (foto boven links). ‘De naam is voor ons emotioneel van belang, want mensen associëren Elsevier met het weekblad.’
One Business draagt voor de helft bij aan de totale omzet van New Skool Media
Goed uitgeefhuis
Het weekblad Elsevier, Elsevier Weekblad Online, Elsevier Juist, de events, specials, boeken, BeleggersBelangen, Beurs.nl, Grip op je vermogen, Voormorgen.nu en Lead Solutions zijn nu onderdeel van New Skool Media, 104 medewerkers verhuisden mee naar de Spaklerweg en alles is ondergebracht in de onderneming One Business. New Skool Media heeft een meerderheidsbelang en RELX houdt de komende jaren 30 procent.
One Businessdirecteur Erwin van Luit zegt dat er ook met andere partijen serieus is gepraat over de overname. ‘New Skool Media bleek de beste partij. Voor dit portfolio hebben we zeker niet alleen gekeken naar de betalingsbereidheid. Minstens zo belangrijk was dat we echt in een goed huis terecht zouden komen.’
Joustra: ‘Dat we nu onderdeel zijn van een publiekstiteluitgever was fijn voor de redactie, want wij komen natuurlijk vanuit het gebouw aan de Radarweg waar allerlei nationaliteiten rondlopen, maar verder niemand iets met journalistiek heeft. Dus we voelden ons daar een beetje vreemde eend in de bijt. Hier is dat natuurlijk heel anders. We hebben bijvoorbeeld ook weer een hoofdredacteurenoverleg over de hele breedte van het bedrijf.’
Daarmee geeft hij aan dat One Business weliswaar een aparte unit is binnen New Skool, maar dat er intern wel degelijk naar samenwerking wordt gekeken. Van Luit: ‘Er zijn hier meer dan twintig consumententitels die goed van elkaars bereik kunnen profiteren. Wij hebben bijvoorbeeld Elsevier Juist dat we maken voor een breed publiek. Dat kun je koppelen aan een van de andere titels. Of neem Elsevier zelf, dat weer goed zou kunnen passen bij Zeilen. Op zowel de consumenten- als advertentiemarkt kun je daar mooie combinaties mee maken en groei realiseren.’
Uiterst winstgevend
Het gaat goed met One Business, want de onderneming is ‘uiterst winstgevend’ en draagt voor de helft bij aan de totale omzet van 60 miljoen euro. Volgens Van Luit zijn er daarvoor de afgelopen jaren stappen gezet.
Allereerst bij de spil waar alles om draait: het weekblad Elsevier. ‘We hebben de printoplage van 80.000 redelijk stabiel kunnen krijgen en online twee jaar geleden het freemium model geïntroduceerd. We hadden een gratis site, maar nu zetten we de content die we in print produceren digital first online met betaalpoort en produceren daarnaast digital only-content. We hebben nu zo’n vierduizend digital only-abonnees en verwachten dat dit aantal sterk zal groeien. We bieden verschillende abonnementsvormen en hebben een retentieteam om te zorgen dat een abonnee die bijvoorbeeld met een proefabonnement binnenkomt er niet door de achterdeur weer uitloopt. Het is ons gelukt het aantal mensen dat niet wegloopt te verdubbelen, in combinatie met slimme campagnes. ’
De goede cijfers geven One Business de ruimte om te investeren. Dat gaan Van Luit en Joustra dan ook doen. Online moet de aanwezigheid verder worden uitgebouwd. ‘We hebben onze site en app aangepast en dat gaan we nu optimaliseren. As we speak wordt onze nieuwe app getest. Daar komen wat nieuwe modellen aan te hangen, zoals dag-, week- en maandpassen. Daarmee gaan we ervan uit dat we een volgende boost kunnen geven aan onze online gebruiksomzet.’
Tekst gaat door onder de foto
Innovation Lab
Een tweede initiatief is het Elsevier Innovation Lab. ‘Iedereen binnen dit bedrijf die wat heeft met online in combinatie met journalistiek krijgt van ons de ruimte om plannen te bouwen en ook uit te voeren. Want we zullen moeten experimenteren om relevant te blijven en nieuwe verdienmodellen te ontdekken. Sommige ideeën gaan ongetwijfeld mislukken, maar er komen ook zaken uit die ons online verder gaan helpen. In de uitgeefwereld is het vaak zo dat je van bovenaf dingen gaat doorduwen naar beneden. Wij willen dat omdraaien en innovaties vanuit de organisatie zelf laten komen.’
De ideeën hoeven zich niet direct terug te verdienen, zegt Joustra. ‘RELX is wat dat betreft meer een bank: alles moet binnen een jaar iets opleveren. Er is dus geen ruimte voor experimenten.’
Domeinstrategie
Een derde stap is dat One Business meer special interest gaat uitdiepen. Met andere woorden: de domeinstrategie is belangrijk. ‘We gaan nu drie onderwerpen echt uitwerken’, zegt Joustra. ‘Amerika, belasting en zorg. Belasting hoort al bij Elsevier, denk aan de beroemde Almanak, met zorg doen wij ook al veel. En we zien ook dat het onderwerp Amerika bij jongeren erg aanslaat. Daar gaan we zaken omheen bouwen, zoals nieuwsbrieven en events. Doel is om marktleider te worden. Wij willen altijd marktleider zijn in alles wat we doen.’
Daarnaast zijn er initiatieven op de advertentiemarkt, met name op het gebied van native content. De printmarkt is ook voor One Business lastig, maar volgens Van Luit had dat vooral te maken met de onrust rond de overname. ‘We merken dat we inmiddels stevig geland zijn en dat krijgen we weer terug uit de markt.’ Verder wil de uitgever groeien met ‘lead solutions’ en evenementen.
Over de native content-\strategie is Joustra duidelijk: ‘De discussie over journalistieke onafhankelijkheid hebben we hier niet. De sales zit echt op een andere etage. Sales claimt bepaalde plekken, maar die content wordt écht onafhankelijk van de redactie gemaakt. Als de redactie niet meer denkt aan wat de lezer wil, dan verlies je die mythische, heilige band met hem.’
'Als de redactie niet meer denkt aan wat de lezer wil, dan verlies je die mythische, heilige band met hem'
Grote functie voor weekblad
Komen er nog aanpassingen in het printproduct, dus Elsevier Weekblad? Joustra zegt dat er onderweg altijd wel aanpassingen zijn, maar nooit met heel grote schokken. ‘Dat zou een beetje zijn als ‘Dreft is vernieuwd’, waarbij je dan denkt: wat is er mis met het oude Dreft? Ik vind het wel belangrijk dat we een goede mix houden op onze redactie van jong en wat ouder: tien in elke categorie, met stuk of vijf zes stagiairs.’
De hoofdredacteur ziet nog een grote functie voor Elsevier als weekblad. ‘Er zijn veel mensen die helemaal niet dagelijks het nieuws volgen, maar het wel prettig vinden één keer per week bijgepraat te worden. We noemen het opinieweekbladen, maar het is gewoon een soort nieuws dat afstand neemt van het dagelijkse. Men heeft behoefte aan duiding, een paar standpunten die ze kunnen uitventen op een feestje. En dat zijn niet de armste mensen. Ik ben daarom ook niet zo somber over de journalistiek, want aan kwaliteit is altijd behoefte. Men heeft informatie nodig die niet zomaar te krijgen is en wil daar ook voor betalen: hetzij in de concurrentie met leeftijdsgenoten in een bedrijf of in de concurrentie met andere bedrijven.’
Foto's: Suzanne Blanchard