Dat contentmarketing belangrijk is voor je merk, wist Lasse Høgfeldt (chef Communicatie bij Jyske Bank, de op twee na grootste bank van Denemarken) tien jaar geleden al. Hij kwam er ook al snel achter dat traditionele media niet op verhalen van een saaie bank zitten te wachten. Dus begon hij zijn eigen televisiestation.
Crisis in het medialandschap
‘Ik wilde niet afhankelijk zijn van de media’, legt hij uit. ‘Daarbij zag ik de crisis in het medialandschap. Oplages van kranten werden kleiner, het journaal verloor kijkers. Aan de andere kant werden sociale media steeds populairder. Daar wilde ik iets mee doen.’
Slap aftreksel
Vooral video sprak hem aan. ‘Volgens mij is dat meest krachtige medium om je boodschap over te brengen’, zegt hij. ‘Op het moment dat wij begonnen, stond online video in de kinderschoenen. YouTube bestond pas net en op Facebook kon je nog niet eens een bedrijfspagina aanmaken, laat staan bedrijfsfilmpjes delen. Er was wel web-tv, maar dat was een slap aftreksel van televisie: slechte kwaliteit, slechte journalistiek, belabberde presentatie.’
Journalistiek
Høgfeldt wilde het beter doen. Hij had geen goed voorbeeld, dus hij moest alles zelf uitvinden. Wat hij wel wist, is dat je je merk het best versterkt met relevante verhalen voor je doelgroep. ‘En om de doelgroep echt aan te spreken, moet je denken als journalist.’ Hij ging op werkbezoek bij The New York Times en nam een team journalisten en tv-producers aan.
Vervolgens veranderde hij de communicatieafdeling in een nieuwsredactie met een eigen productiestudio. Op dit moment publiceert Jyske Bank TV dagelijks online video over economische thema’s. Zo leggen de journalisten uit wat Brexit betekent, hoe de huizenmarkt ervoor staat en hoe het zit met de rente bij Europese banken. Embedden en delen wordt gestimuleerd, met als gevolg dat 80 procent van de content via externe bronnen wordt bekeken.
Voor het personeel
Daarnaast maakt Jyske Bank TV elke ochtend een nieuwsprogramma voor de 4000 werknemers. Elke maand is er een live programma voor diezelfde doelgroep. De filmpjes moeten het personeel echt aanspreken en daarom maakt Jyske Bank TV verhalen zoals een lokale zender dat doet. De redactie kiest onderwerpen waar medewerkers over praten bij de koffiemachine en gaat lastige onderwerpen niet uit de weg.
Directeur in de spotlight
Er is wel speciale aandacht voor de directeur. Hij wordt bijvoorbeeld gefilmd terwijl hij door het bos wandelt met medewerkers. Volgens Høgfeldt is het belangrijk dat je de steun van het management hebt als je een grote verandering wilt doorvoeren. ‘En de beste manier om steun te krijgen, is ze betrekken bij het project.’
Resultaten
‘De bank bespaart trouwens ook geld dankzij onze tv-studio’, vertelt Høgfeldt. ‘Wij kunnen bijvoorbeeld zelf commercials maken of e-learningprogramma's ontwikkelen. Ook het sponsorbeleid is anders. We betalen niet meer om ons logo op een shirt te plaatsen, maar we werken samen festivals en sportclubs. We maken bijvoorbeeld speciale uitzendingen rondom de evenementen.’
Lasse Høgfeldt spreekt 29 september op het Contentmarketing & Storytelling Event
De online tv-zender heeft inmiddels vele internationale prijzen gewonnen, waaronder Europe’s Best Web TV bij de Digital Communications Awards. Dit jaar is Jyske Bank TV genomineerd voor de Digital Communication Awards. De video’s worden opgepikt door nationale tv-zenders en traditionele media bellen Jyske Bank als zij een financieel expert nodig hebben.
Thanks for sharing this post, very informative. I have really liked your write-up.
If you have any problem related to the PC and Laptop then you can contact us we are here to provide you with the complete solution to your problem. Our Toll-free Laptop support Phone Number: +44 800 048 8653 Our Laptop Support expert will help you instantly.