Overslaan en naar de inhoud gaan

Deal Vivendi en Havas voorbode verdere consolidatieslag

Niet alleen bij mediabedrijven is consolidatie een trend, ook binnen grote communicatieholdings. De fusie van Vivendi en Havas is daarbij…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Vorig jaar werd Publicis One wereldwijd opgetuigd, ook in de Benelux, waarbij alle Publicis-bureaus onder één dak zijn gekomen. Het zijn geen aparte entiteiten met een eigen jaarrekening: alles is samengevoegd, alleen de namen van de labels blijven bestaan. 

De Belgische ceo Johan Parmentier omschreef het als ‘het weggevallen van de interne grenzen’. ‘Een digitale strateeg kan samen met een mediaspecialist en een pr-specialist in een team werken en daarbij gebruik maken van designers, regisseurs, analisten, copywriters, programmeurs, noem maar op.’ Straks zit alles daarom bij elkaar in één pand. 

related partner content for mobile comes here

DAN en IPG Mediabrands


Dentsu Aegis Network heeft al enige tijd een propositie van alles onder één dak met elkaar verbinden. Binnen IPG Mediabrands zie je dezelfde beweging ontstaan: de labels werken al intensief samen en eind deze maand wordt dat alleen nog maar meer als bureaus als UM, Initiative, Yune en inkooptak Magna een nieuw kantoor aan de Peter van Anrooystraat in Amsterdam betrekken.

Dentsu Aegis Network heeft al enige tijd een propositie van alles onder één dak met elkaar verbinden. Binnen IPG Mediabrands zie je dezelfde beweging ontstaan: de labels werken al intensief samen en eind deze maand wordt dat alleen nog maar meer als bureaus als UM, Initiative, Yune en inkooptak Magna een nieuw kantoor aan de Peter van Anrooystraat in Amsterdam betrekken.

GroupM


GroupM zien we straks met verschillende WPP-bureaus terug aan de Amstel in het Rivierstaete-gebouw. De drie grootste spelers Mindshare, MediaCom, MEC houden binnen GroupM nog hun eigen broek op, maar er is nu wel een beweging naar meer samenwerking door de aankondiging dat Maxus (het vierde mediabureaulabel binnen GroupM) en MEC wereldwijd gaan fuseren

In Nederland betekent dat een samensmelting van Maxus+Helder (het kleine mediabureau Helder werd vorig jaar overgenomen) en MEC. Maxus+Helder wordt brand response agency genoemd en zit sterk in tv/video voor zowel branding als direct response en sales. MEC heeft zich de afgelopen jaren bewezen als sterk digitaal georiënteerd bureau. De twee zouden volgens GroupM goed bij elkaar passen. 

In Nederland betekent dat een samensmelting van Maxus+Helder (het kleine mediabureau Helder werd vorig jaar overgenomen) en MEC. Maxus+Helder wordt brand response agency genoemd en zit sterk in tv/video voor zowel branding als direct response en sales. MEC heeft zich de afgelopen jaren bewezen als sterk digitaal georiënteerd bureau. De twee zouden volgens GroupM goed bij elkaar passen. 



Havas en Vivendi 


Het kleinere Havas maakt ook een interessante move. In mei werd duidelijk dat de Franse holding straks één wordt met Vivendi, een mediabedrijf met Canal+ Group, Universal Music, Ubisoft en Dailymotion in het portfolio. Inmiddels werd de deal deze week definitief. Vivendi neemt een belang van 60 procent in Havas en betaalt daar 2,5 miljard euro voor.

Havas is intern ook al een tijdje aan het ‘fuseren’ volgens de 'Together'-strategie. Daarin worden diverse disciplines onder één dak gebracht en dus heeft Havas in Amsterdam een pand betrokken aan Stadshouderskade 1. Vorig jaar werd reclamebureau Lemz overgenomen en men gaat nauwer samenwerken met Havas Media. 

Havas heeft schaalvergroting nodig. In vergelijking met de mondiale top-4 holdings WPP, Omnicom, Publicis en Interpublic Group of Companies is Havas betrekkelijk ‘klein. Ter vergelijking: Havas heeft een inkomen van ruim 2,2 miljard euro, marktleider WPP ruim 17 miljard. 


Havas heeft schaalvergroting nodig. In vergelijking met de mondiale top-4 holdings WPP, Omnicom, Publicis en Interpublic Group of Companies is Havas betrekkelijk ‘klein. Ter vergelijking: Havas heeft een inkomen van ruim 2,2 miljard euro, marktleider WPP ruim 17 miljard. 

schaalvergroting nodig. In vergelijking met de mondiale top-4 holdings WPP, Omnicom, Publicis en Interpublic Group of Companies is Havas betrekkelijk ‘klein. Ter vergelijking: Havas heeft een inkomen van ruim 2,2 miljard euro, marktleider WPP ruim 17 miljard. 

nodig. In vergelijking met de mondiale top-4 holdings WPP, Omnicom, Publicis en Interpublic Group of Companies is Havas betrekkelijk ‘klein. Ter vergelijking: Havas heeft een inkomen van ruim 2,2 miljard euro, marktleider WPP ruim 17 miljard. 

Fusie met contentbedrijf


Maar juist de fusie met een media-eigenaar is interessant. Waar de andere holdings een combinatie zijn van media-, reclame- en digitale bureaus in één ‘hub’, gaat Havas in zee met een contentbedrijf. Naar verluidt profiteert Vivendi nauwelijks van de reclamemarkt. Slechts 3 procent van de omzet zou uit advertising komen. 

Met Studio Canal - na Hollywood het grootst in film en series – wil Vivendi betaalde videoplatforms brengen. Met Universal Music heeft de mediareus al het grootste muziekconcern ter wereld in handen, maar ook daar moeten de Spotify-achtige modellen nog veel meer worden ontwikkeld. 

Havas heeft een grote expertise in advertising en al snel zie je dus allerlei dwarsverbanden ontstaan, bijvoorbeeld muziek en artiesten aan merken verbinden. En het is niet onwaarschijnlijk dat ook de andere holdings – naast forse investeringen in programmatic - kijken naar distributiekanalen als tv-zenders en videoplatforms.



Havas heeft een grote expertise in advertising en al snel zie je dus allerlei dwarsverbanden ontstaan, bijvoorbeeld muziek en artiesten aan merken verbinden. En het is niet onwaarschijnlijk dat ook de andere holdings – naast forse investeringen in programmatic - kijken naar distributiekanalen als tv-zenders en videoplatforms.

Havas heeft een grote expertise in advertising en al snel zie je dus allerlei dwarsverbanden ontstaan, bijvoorbeeld muziek en artiesten aan merken verbinden. En het is niet onwaarschijnlijk dat ook de andere holdings – naast forse investeringen in programmatic - kijken naar distributiekanalen als tv-zenders en videoplatforms.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in